Ondanks een omzetstijging van 4,5 procent in het derde kwartaal, liep de Amerikaanse mode- en lifestylegroep de verwachtingen van Wall Street mis. Als gevolg kelderde de koers op dinsdag met 10 procent.

Na een jaar van forse groei, waarin het bedrijf zich weer herstelde van de trage omzet en winst die eraan vooraf gingen, lijkt het feest nu weer voorbij. Volgens Urban Outfitters zijn kortingsacties en de reacties van conservatieve consumenten op de strakkere, Europese silhouetten de grote boosdoeners. CEO Richard Hayne verwacht echter dat deze klanten snel zullen bijtrekken.

De groep realiseerde een vergelijkbare omzetstijging van 1 procent, lager dan de 1,9 procent die analisten hadden voorspeld. De vergelijkbare omzet steeg bij Anthropologie met 2,7 procent, maar Hayne verwacht verbetering in het vierde kwartaal. Het Urban Outfitters merk compenseerde, met een vergelijkbare omzetstijging van 5,2 procent, voor de teleurstellende resultaten bij Anthropologie en Free People.

De groepswinst daalde met 9 procent naar 47,4 miljoen dollar (44,6 miljoen euro), terwijl de omzet 862,5 miljoen dollar (811,6 miljoen euro) bedroeg. De brutomarge daalde met 15 basispunten naar 34,8 procent.

In de eerste negen maanden van het boekjaar opende de groep 23 nieuwe winkels, waaronder negen Anthropologie vestigingen, drie Urban Outfitters winkels, en elf Free People filialen. Daarnaast sloot het van ieder merk een vestiging.

 

Related Products

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN