• Home
  • Nieuws
  • Business
  • V&D schrapt 300 banen

V&D schrapt 300 banen

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more
Business

V&D heeft het personeel geïnformeerd over de geplande personele reorganisatie: zeker 300 medewerkers zullen hun baan verliezen. Dat is minder dan gedacht, want oorspronkelijk stonden er 400 banen op de tocht. Overige medewerkers behouden hun baan en arbeidsvoorwaarden, maar zullen wel ‘nieuwe of herijkte functies met aangepaste rollen en taken’ krijgen, laat V&D weten.

De reorganisatie is nodig om het warenhuis weer financieel gezond en concurrerend te maken. “Door het verminderen, vernieuwen en herijken van winkelfuncties kan V&D naast de noodzakelijke structurele verlaging van de loonkosten ook beter inspelen op de snel veranderende retailmarkt,” aldus het persbericht. Er zullen daarom minder mensen in coördinerende functie nodig zijn, en juist meer in service verlenende functies, zegt het warenhuis. Hierbij moet gedacht worden aan functies als service assistent, servicemedewerkers en servicespecialist.

300 medewerkers V&D verliezen hun baan

CEO John van der Ent zegt in een reactie: “Hoewel we deze ontslagen zeer betreuren, kunnen we door de nieuwe, resultaatgerichte functies en een aangepaste bezetting per winkel de noodzakelijke kostenbesparing realiseren, het verlies aan arbeidsplaatsen opvangen en tegelijkertijd het serviceniveau voor onze klanten verbeteren.”

Voor de medewerkers die hun banen verliezen, is er met de bonden een Sociaal Plan afgesproken. Wie wel zijn baan behoudt, maar niet in de winkel waar hij nu werkt, wordt een aanbod gedaan voor een nabijgelegen filiaal van V&D. Aan verdere details over de reorganisatie wordt momenteel nog gewerkt.

Vakbonden: ontslagen een ‘hard gelag’

De ontslagronde is het gevolg van het akkoord dat V&D met de vakbonden sloot begin juli. Het akkoord werd gesloten na maandenlang geruzie tussen de vakbonden en het warenhuis over het gewraakte loonoffer. Het loonoffer was nodig om een bezuiniging van 10 miljoen euro te realiseren. Eerder dit jaar wilde V&D het personeelsloon met 5,8 procent verlagen, maar daar staken de vakbonden een stokje voor en die stapten naar de rechter, waardoor het plan van tafel ging. De rechtbank gaf de partijen deze zomer nogmaals de tijd om er samen uit te komen, wat resulteerde in een nieuw akkoord en een sociaal plan dat de gevolgen van de reorganisatie moet gaan opvangen. Tegelijkertijd kwamen de bonden en V&D overeen dat iedere medewerker één vakantiedag inlevert als bijdrage aan het herstel van het warenhuis.

Bas de Lege, bestuurder FNV Handel is ‘niet verrast’ maar vindt het wel ‘erg pijnlijk voor het V&D-personeel’. In een reactie laat hij weten: “Het is een hard gelag. Enerzijds komt er een eind aan een lange periode van onzekerheid. Maar voor deze 300 mensen is die onzekerheid nu nog groter, want zij staan op straat. Laten we hopen dat deze pijnlijke reorganisatie inderdaad ervoor zorgt dat er weer betere tijden voor V&D aanbreken.” Wel heeft hij nog zijn twijfels over de uitwisselbaarheid van de functies en selectieprocedure. “Zo zouden de hoofdverkopers volgens ons kunnen doorstromen naar de functie ‘servicespecialist’.”

Martijn den Heijer, bestuurder van CNV merkt op dat het ontslag van winkelpersoneel kan leiden tot een lager serviceniveau in het warenhuis. "Eigenlijk lopen in de winkels al jaren te weinig personeelsleden rond. Klanten klagen daar nu al over,” zegt Den Heijer tegen RTL Z. Het warenhuis denkt dat dat wel mee zal vallen. "We hebben veel mensen die coördinerende taken hebben, die eigenlijk niet nodig zijn. De functie van hoofdverkoper bijvoorbeeld gaat verdwijnen, legt een woordvoerder in een reactie aan RTL Z uit. "We gaan juist meer service medewerkers inzetten die meer op de klant gericht zijn en niet zozeer op de afdeling zelf." Den Heijer: "Het is de bedoeling dat de kwaliteit wordt verhoogd, onder meer door nieuwe functies en aanpassing van de formule. Ik denk dat het niet slechter wordt dan dat het nu is."

V&D