• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Valentino passeert 1 miljard euro omzet in 2016

Valentino passeert 1 miljard euro omzet in 2016

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more
Business

Modehuis Valentino passeert in boekjaar 2016 de magische grens van 1 miljard euro omzet, meldt Fashionnetwork. Sinds het bedrijf is overgenomen door private equity firma Mayhoola was dit ook het doel.

In 2016 rapporteerde het luxe modehuis een omzet van 1,11 miljard euro, wat neerkomt op een 12,4 procent. Vorig jaar steeg de omzet nog met maar liefst 47 procent. Het EBIT steeg met 14,4 procent tot 306 miljoen euro. De marge kwam uit op ongeveer 10 procent.

Het modehuis heeft inmiddels 175 eigen winkels wereldwijd, waarbij de retailomzet voor 55 procent meetelt in de totale winst. Het plan is om zeker 20 nieuwe winkels te openen in het aankomende jaar. Een aantal daarvan zullen speciaal voor mannenmode zijn; een groeiend segment binnen Valentino die inmiddels 200 miljoen euro omzet en daarbij goed is voor 15 procent van de totale omzet. Accessoires dragen voor de helft bij aan de totale omzet.

Het modebedrijf bevindt zich in een momentum van groei, wat te danken is aan een investering van tussen de 275 miljoen en 330 miljoen dollar dat geinvesteerd wordt in het winkelnetwerk. Daarnaast ligt de focus op groothandel via high-end boetieks. Na het vertrek van Maria Grazia Chiuri als co-creatief directeur is de Pierpaolo Piccioli nu de enige creative director.

Naast de bekendmaking van de jaarcijfers liet Valentino weten in 2017 ‘nog geen plannen te hebben voor de beursgang’. “Een beursgang is in 2017 niet aan de orde en we zullen zien wat er gebeurt in 2018,” zei CEO Stefano Sassi tegen WWD. “We hebben het verschoven vanwege de marktomstandigheden. Als zaken veranderen zullen we het project herevalueren.”

Voor het komende jaar verwacht Valentino nog verder te groeien. De focus ligt op het uitbreiden van de Japanse markt met een nieuwe winkel in Tokyo. Daarnaast wil het modehuis meer aandacht besteden aan digitale oplossingen en e-tailing, zowel via de eigen webwinkel als via multibrand partners.

Beeld: Valentino website

Valentino