Versace stelt beursgang uit, zet zinnen op Riccardo Tisci

Een beursgang staat voorlopig niet meer in de planning voor Versace. Het Italiaanse modehuis zou volgens WWD beginnen aan een forse uitbreiding in voorbereiding op een eventuele beursgang, en heeft in het verlengde daarvan ook een oogje laten vallen op Riccardo Tisci.

Volgens de geruchten heeft Versace Tisci, creatief directeur van Givenchy, benaderd voor de rol van creatief directeur en zouden de twee al diverse gesprekken hebben gevoerd.

Een woordvoerder van Versace ontkent dat er sprake is van uitstel van een beursgang, omdat er nooit een specifieke datum voor een beursgang was genoemd. In 2014 zei het modebedrijf dat een beursgang binnen drie tot vijf jaar zou plaatsvinden, hetgeen tot vorig jaar nog diverse malen werd herhaald door voormalig CEO Gian Giacomo Ferraris.

Volgens WWD ziet men het als veelzeggend dat diverse directieleden onlangs zijn opgestapt, hetgeen erop zou duiden dat een beursgang niet langer tot de prioriteiten behoort. The Blackstone Group, sinds 2014 eigenaar van 20 procent van het familiebedrijf, zou binnen drie jaar uit het bedrijf willen stappen. Meestal leidt dit tot een beursgang, tenzij een grote modegroep het merk zou willen overnemen.

Toen Blackstone in 2014 60 miljoen dollar betaalde voor een aandeel van 20 procent in Versace, werd het bedrijf gewaardeerd op 1 miljard dollar. In 2015 boekte het bedrijf een stijging van de retailomzet van bijna 30 procent naar ruim 400 miljoen dollar. Ferraris zei in 2014 dat een beursgang plaats zou vinden als Versace een jaaromzet van 500 tot 600 miljoen dollar had bereikt.

Tisci zou grote aanwinst zijn voor Versace

Op de geruchten over Tisci werd door Versace niet direct ingegaan. “Donatella Versace is creatief directeur van het bedrijf en op dit moment zijn er geen plannen om daar verandering in te brengen. Daarnaast geven wij natuurlijk geen commentaar op geruchten,” aldus de woordvoerder.

Het is volgens WWD echter onmogelijk de geruchten te ontkennen. De eventuele komst van Tisci zou een grote overwinning zijn voor Versace, maar zou ook voor Givenchy grote gevolgen hebben. Tisci heeft het Franse modemerk de 21e eeuw ingetrokken, en er een van de meest gewilde modemerken van gemaakt. Met fans als Beyonce en de Kardashians heeft het merk ook een hoog ‘cool’ gehalte, dat direct samenhangt met Tisci.

De vriendschap tussen Tisci en Donatella Versace voedt de geruchtenmolen ook. Donatello kreeg zelfs de hoofdrol in een reclamecampagne van Givenchy, en Tisci zei destijds dat er ‘pure vriendschap’ was tussen het tweetal, zonder jaloezie of concurrentie. Zo’n samenwerking zou wellicht erg goed kunnen uitpakken voor Versace.

Foto: Donatella Versace en Riccardo Tisci via Facebook
 

Related Products

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN