VF Corporation: omzet blijft gelijk in 2016
bezig met laden...
VF Corporation, moederbedrijf van onder andere Vans, Lee en The North Face, rapporteert dat het de omzet in het financiële jaar 2016 noch zag stijgen, noch zag dalen. De totale omzet van het Amerikaanse bedrijf kwam neer op 12 miljard dollar (11,3 miljard euro). Ook in Q4 was geen sprake van een substantiële verandering, en bleef de omzet met 3,3 miljard dollar (3,1 miljard euro) nagenoeg gelijk aan die van een jaar eerder
In tegenstelling tot de omzet, zag VF Corporation het bedrijfsresultaat wel teruglopen in het vierde kwartaal van 2016. Het bedrijf rapporteerde een bedrag van 509 miljoen dollar (478, 1 miljoen dollar), wat een daling van 5 procent ten opzichte van een jaar eerder inhoudt. Wanneer het jaar in zijn geheel wordt beschouwd, daalde het bedrijfsresultaat met 6 procent tot een bedrag van 1,7 miljard dollar (1,6 miljard euro).
Alleen ‘Imagewear’ en ‘Outdoor & Action Sports’ groeien in 2016
Enkel de bedrijfstakken Imagewear en Outdoor & Action Sports hebben in het afgelopen boekjaar een hogere omzet weten te realiseren. Outdoor & Action Sports, dat onder andere merken als Eastpak, Timberland en Vans bevat, rapporteerde een omzet van 7,5 miljard dollar (7 miljard euro): 2 procent meer dan in 2015. Imagewear, met merken als Majestic en Wrangler Workwear, zag de omzet eveneens met 2 procent stijgen. Hierdoor kwam het totaal uit op een bedrag van 1,1 miljard dollar (1 miljard euro).
In de Outdoor categorie liet Vans de sterkste groei zien, met een omzet die 6 procent hoger lag dan in het voorgaande jaar. The North Face zag de jaaromzet met 2 procent teruglopen, en Timberland boekte een lichte omzetstijging van 1 procent.
De omzet van de categorie Jeanswear bleef dit jaar steken op 2,7 miljard dollar (2,5 miljard euro), wat 2 procent lager is dan in 2015. Echter, de grootste klap kwam voor Nautica, dat als enige merk onder de categorie Sportswear valt. Dit merk noteerde een omzet van 536 miljoen dollar (503 miljoen euro), wat een negatief verschil van 16 procent inhoudt in vergelijking met het voorgaande financiële jaar.
VF Corporation ziet internationale omzet toenemen in 2016
De internationale omzet van VF Corporation, goed voor 37 procent van het totaal, maakte in 2016 wel een groei door. De omzet uit andere landen steeg met 4 procent. In Europa ging het om een stijging van 5 procent, in Azië-Pacific bedroeg de stijging 4 procent en in de regio Amerika (afgezien van de Verenigde Staten) 2 procent.
Ook de B2C omzet maakte een positieve ontwikkeling door, en lag dit jaar 8 procent hoger dan een jaar eerder. Deze bedrijfstak draagt voor 28 procent bij aan de omzet van het bedrijf.
Lichte omzetgroei verwacht voor 2017
CEO Steve Rendle spreekt van roerige tijden voor de industrie waarin VF Corporation werkt: “De snelheid waarmee dingen veranderen in onze industrie en in het consumentenlandschap in het algemeen wordt alsmaar hoger. Dankzij de opleving van technologie en innovatie op alle gebieden van ons leven, verandert de manier waarop consumenten winkelen en hebben zij hogere verwachtingen van onze merken. We moeten dus flexibeler worden en nog meer gefocust op de klant om te kunnen blijven concurreren in deze veranderende markt.”
In een vooruitblik op het financiële boekjaar dat inmiddels van start is gegaan, meldt het bedrijf dat het een lichte omzetgroei verwacht, hoewel veranderingen in de wisselkoersen deze groei hoogstwaarschijnlijk zullen temperen. Kijkend naar de verschillende productcategorieën van VF Corporation, wordt verwacht dat alleen de categorie Outdoor & Action Sports in 2017 een groei zal rapporteren. Voor de andere bedrijfstakken voorspelt VF Corporation een lage, eencijferige daling. Wel wordt verwacht dat, net als in het voorbije jaar, de internationale omzet zal blijven groeien. Daarnaast heeft het bedrijf hoge verwachtingen voor de B2C omzet, die een flinke impuls zal moeten krijgen met het openen van ongeveer 50 nieuwe winkels.
Beeld: Vans Facebook, Timberland Facebook en Wrangler Facebook