VF Corporation overtreft verwachtingen in tweede kwartaal
Het Amerikaanse kledingconcern VF Corporation overtreft in het tweede kwartaal van het boekjaar 2025/26 de marktverwachtingen. Het moederbedrijf van merken als The North Face, Vans en Timberland realiseert verrassende groei in omzet en winst. Dit blijkt uit de recente resultaten die het bedrijf dinsdag presenteerde.
CEO Bracken Darrell is tevreden met de gang van zaken. “In het tweede kwartaal hebben we verdere vooruitgang geboekt met ons turnaround-plan”, verklaart hij in een statement. “We hebben een brede groei gerealiseerd bij The North Face en Timberland en tegelijkertijd de daling bij Vans verder afgeremd.”
De CEO verwijst ook naar de verkoop van het merk Dickies aan Bluestar Alliance voor 600 miljoen Amerikaanse dollar, die half september is overeengekomen. Door deze transactie verbetert VF de mogelijkheden om ‘in het portfolio te investeren en het rendement voor aandeelhouders te verhogen’, benadrukt Darrell. Met het oog op de toekomst zal het management zich ‘blijven concentreren op het genereren van waarde over alle merken heen en het bedrijf terugbrengen naar duurzame en winstgevende groei’.
De kwartaalomzet stijgt met twee procent
In het meest recente kwartaal, dat eind september eindigde, bedraagt de concernomzet 2,80 miljard Amerikaanse dollar (2,40 miljard euro). Dit is een stijging van twee procent ten opzichte van hetzelfde niveau vorig jaar. Gecorrigeerd voor wisselkoersveranderingen is er een omzetdaling van één procent. Dit resultaat ligt echter boven de verwachtingen van analisten, die een daling van twee tot vier procent voorspelden.
De verrassend positieve omzetontwikkeling is voornamelijk te danken aan de groei bij de merken The North Face (plus zes procent) en Timberland (plus zeven procent). De omzet van het al langer zwakke label Vans ligt negen procent onder het niveau van hetzelfde kwartaal vorig jaar. De totale omzet van de kleinere merken van het concern stijgt met twee procent, mede dankzij de sterke groei van het label Altra (plus 35 procent).
Bij het operationele resultaat boekt het concern verdere vooruitgang
Ook bij het resultaat boekt het concern onverwacht sterke vooruitgang. De voor bijzondere posten gecorrigeerde operationele winst stijgt met vijf procent naar 330,1 miljoen Amerikaanse dollar. Vooraf stelde het management slechts 260 tot 290 miljoen Amerikaanse dollar in het vooruitzicht.
De gerapporteerde nettowinst, die in hetzelfde kwartaal vorig jaar 52,2 miljoen euro bedroeg, springt naar 189,8 miljoen Amerikaanse dollar (162,7 miljoen euro). In dezelfde periode vorig jaar drukten echter hoge verliezen van het inmiddels verkochte merk Supreme het resultaat. De kwartaalwinst uit voortgezette activiteiten daalt met zes procent als gevolg van hogere belastingdruk.
Dit artikel is in het Nederlands vertaald met behulp van een AI-tool.
FashionUnited gebruikt AI taaltools om het vertalen van (nieuws)artikelen te versnellen en de vertalingen te proeflezen om het eindresultaat te verbeteren. Dit bespaart onze menselijke journalisten tijd die ze kunnen besteden aan onderzoek en het schrijven van eigen artikelen. Artikelen die met behulp van AI zijn vertaald, worden gecontroleerd en geredigeerd door een menselijke bureauredacteur voordat ze online gaan. Als je vragen of opmerkingen hebt over dit proces, stuur dan een e-mail naar info@fashionunited.com.
OF LOG IN MET