• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Waarde van modemerken verder gestegen in merkenlijst 2025

Waarde van modemerken verder gestegen in merkenlijst 2025

De bijgewerkte 2025-lijst van 's werelds meest waardevolle modemerken toont aanzienlijke winsten voor belangrijke spelers in luxe en sportkleding. Dit duidt op een robuuste merksterkte, ondanks de tegenwind in de markt. Hoewel de Franse luxegigant Louis Vuitton zijn eerste positie behoudt, toont de jaar-op-jaar vergelijking een dramatische opwaartse verschuiving en een indrukwekkende waardegroei over de hele linie.

Belangrijke verschuivingen in de top vijf: Chanel haalt Nike in

Koploper is het Franse luxe modehuis Chanel, dat van de derde naar de tweede meest waardevolle plek stijgt en daarmee de Amerikaanse sportkledinggigant Nike verdringt. De merkwaarde van Chanel kende een opmerkelijke stijging van 15 procent, wat 4,6 miljard dollar toevoegde aan de totale waardering. Deze prestatie onderstreept de blijvende kracht van hoogwaardige luxegoederen.

Een andere belangrijke verschuiving komt van de Duitse sportkledinggigant Adidas, die naar de zesde positie klimt. Het herstel van het merk was uitzonderlijk sterk, met een waardestijging van 20 procent, wat overeenkomt met een winst van drie miljard dollar. Ondertussen toonde de Spaanse fast-fashion retailer Zara de veerkracht van het segment door een stevige positie in de top vijf te veroveren met een waardestijging van 16 procent.

Rolex en Coach vieren indrukwekkende waardestijgingen

Buiten de directe top vijf maakte de Zwitserse luxe horlogemaker Rolex een opmerkelijke sprong, met een stijging van vier plaatsen van de elfde naar de zevende positie. Deze dramatische groei werd gedreven door een stijging van 20 procent, wat een winst van 2,5 miljard dollar opleverde. De verschuiving benadrukt de aanhoudende investeringswaarde en schaarste die geassocieerd worden met luxe horloges.

In het middensegment van de luxe markt noteerde het Amerikaanse merk Coach de hoogste procentuele groei onder de winnaars. De merkwaarde steeg met een indrukwekkende 22 procent, wat neerkomt op een toename van 1,5 miljard dollar. Dit toont het succes van de strategie van Tapestry voor het merk.

Het Deense sieradenbedrijf Pandora veroverde een plek in de top dertig met een waardering van 4,6 miljard dollar. Daarnaast zette het Franse luxe modehuis Hermès zijn gestage groei voort met een groei van 12 procent, waardoor de merkwaarde nu de 30 miljard euro nadert.

Hoewel het algemene beeld er een is van stijgende merkwaarden, kende de markt ook uitdagingen. Dit was het meest acuut voor Gucci, dat een daling van 29 procent kende en van de vijfde naar de elfde plaats zakte. Ondanks deze geïsoleerde verschuivingen schetsen de gegevens voor 2025 een beeld van aanzienlijke opbouw van merkwaarde voor de meeste luxe- en high-street-groepen. Dit bevestigt de effectiviteit van hun langetermijnstrategieën voor marktrelevantie en consumentenbetrokkenheid.

Bekijk hier de volledige lijst van meest waardevolle modemerken >>

Dit artikel is in het Nederlands vertaald met behulp van een AI-tool.

FashionUnited gebruikt AI taaltools om het vertalen van (nieuws)artikelen te versnellen en de vertalingen te proeflezen om het eindresultaat te verbeteren. Dit bespaart onze menselijke journalisten tijd die ze kunnen besteden aan onderzoek en het schrijven van eigen artikelen. Artikelen die met behulp van AI zijn vertaald, worden gecontroleerd en geredigeerd door een menselijke bureauredacteur voordat ze online gaan. Als je vragen of opmerkingen hebt over dit proces, stuur dan een e-mail naar info@fashionunited.com.


OF LOG IN MET
Data
FashionUnited
Modemerken