Waschbär stopt met Nederlandse webshop
bezig met laden...
Het duurzame mailorderbedrijf Waschbär uit Duitsland trekt zich terug uit Nederland. Er wordt gesaneerd bij het bedrijf.
Er verdwijnen als onderdeel van de sanering 70 van de huidige meer dan 220 banen. Het doel van deze maatregel is om het bedrijf economisch te stabiliseren door middel van een slankere structuur en het bedrijf toekomstbestendig te maken, meldde Waschbär woensdag.
"Deze beslissing is ons zwaar gevallen", benadrukt directeur Katharina Hupfer. "We zijn ons zeer bewust van de persoonlijke gevolgen voor elke betrokkene. Tegelijkertijd voelen we ons verantwoordelijk voor het veiligstellen van het bedrijf als geheel - voor onze klanten, onze overige medewerkers en de langetermijnwerking van onze missie."
De betrokken medewerkers zijn reeds persoonlijk geïnformeerd. Samen met de ondernemingsraad heeft de directie een sociaal plan opgesteld om de gevolgen voor de zeventig medewerkers zo sociaal mogelijk te maken.
De banenvermindering maakt deel uit van een breder herstructureringsplan. In de toekomst wil Waschbär zich uitsluitend richten op onlinehandel en de Duitstalige regio. Hierdoor worden de gedrukte catalogus en de Nederlandse webshop stopgezet. Ook de fysieke winkel in Freiburg zal in de loop van het jaar sluiten. De operationele kracht moet worden gebundeld en de onlineverkoop als centrale pijler van het bedrijfsmodel verder worden uitgebreid, aldus de verklaring.
Waschbär bevindt zich sinds 28 februari 2025 in een voorlopige insolventieprocedure onder eigen beheer. Deze procedure van drie maanden is inmiddels afgerond. Met een besluit van achtentwintig mei 2025 heeft de rechtbank van Freiburg de insolventieprocedure onder eigen beheer officieel geopend.
Dit artikel is in het Nederlands vertaald met behulp van een AI-tool.
FashionUnited gebruikt AI taaltools om het vertalen van (nieuws)artikelen te versnellen en de vertalingen te proeflezen om het eindresultaat te verbeteren. Dit bespaart onze menselijke journalisten tijd die ze kunnen besteden aan onderzoek en het schrijven van eigen artikelen. Artikelen die met behulp van AI zijn vertaald, worden gecontroleerd en geredigeerd door een menselijke bureauredacteur voordat ze online gaan. Als je vragen of opmerkingen hebt over dit proces, stuur dan een e-mail naar info@fashionunited.com.