We Fashion schrapt 81 banen voor nieuwe omnichannelstrategie
bezig met laden...
We Fashion gaat 81 arbeidsplaatsen schrappen als gevolg van een reorganisatie. De banen verdwijnen op het hoofdkantoor in Utrecht en in de Nederlandse verkooporganisatie. Met de aanpassing van de interne organisatie wil het merk een nieuwe groeistrategie realiseren, met als ambitie een modern modemerk met fysieke en digitale verkoopkanalen te worden. Dat heeft We Fashion bekend gemaakt.
Met een stijgende online omzet en een dalende trend in passanten en winkelbezoeken kon een nieuwe strategie niet uitblijven, zegt We Fashion. Daarom lanceert het Nederlandse bedrijf een groeistrategie, waarin de focus ligt op omnichannel. Zo worden de mannen- en vrouwencollecties aangescherpt en verjongd, ook de kinderlijn wordt verder uitgebreid. Voor deze plannen is 15 miljoen euro uitgetrokken, die geïnvesteerd wordt in marketing, winkelbeleving, digitale innovatie en het ‘We is Me’ member-programma. Om dit te realiseren creëert We Fashion 29 nieuwe posities binnen het bedrijf. Joris Aperghis, CEO van We Fashion: "We Fashion is een gezond bedrijf, en willen we onze huidige marktpositie behouden en verder uitbouwen, dan moeten we nog beter inspelen op de veranderende klant. Dat betekent dat we investeren in verbetering van de klantenbinding, in onze filialen en onze online shop."
Verder wordt er ook 1 miljoen euro geïnvesteerd in training en ontwikkeling van medewerkers van de We Academy. Aperghis benadrukt: “Het is van belang dat we onze mensen trainen hoe te werken in de veranderende klantomgeving. Dat doen we door te investeren in onze We Academy. We Fashion gelooft sterk in de regionale vertegenwoordiging met 230 Europese winkels in de beste winkelstraten, in combinatie met aantrekkelijke online presence.” Eerder werden de digitale kanalen al aangepakt, zo werd de website wefashion.com vernieuwd en werd de We Fashion app gelanceerd.
We Fashion schrapt 81 banen wegens efficiëntie en kosten
Als gevolg van de reorganisatie verdwijnen er 81 banen bij het bedrijf, zowel op het hoofdkantoor in Utrecht als in de Nederlandse verkooporganisatie. Alle medewerkers van We Fashion zijn inmiddels geïnformeerd en ‘zullen zo goed mogelijk worden begeleid’. We Fashion laat weten momenteel in gesprek te zijn met de vakbonden. “Ik betreur het dat we mensen moeten laten gaan. Zij hebben zich immers altijd ingespannen voor ons bedrijf en onze klanten. Maar nu meer dan ooit moeten we scherp kijken naar de efficiëntie en de kosten van onze operatie en daarnaast onszelf optimaal voorbereiden op hetgeen de veranderende markt van ons vraagt. Dat vraagt om andere focus en andere competenties en wij zullen dan ook 29 nieuwe functies creëren die daarbij aansluiten,” zegt CEO Aperghis. “Ik ben er van overtuigd dat wij met deze maatregelen het succes van We Fashion, onze collecties en onze medewerkers kunnen continueren.”
Onmichannel strategie is nieuwe focus van We Fashion
Begin dit jaar werd duidelijk dat We Fashion zich focust op de omnichannel-strategie, om niet ten onder te gaan in de snel veranderende markt. Op 15 januari werd Joris Aperghis aangesteld om de nieuwe strategie te realiseren. Hij nam het stokje over van voormalig CEO John Hind. "De smaak van de consument op het gebied van fashion verandert tegenwoordig heel snel, in combinatie met een snelle verschuiving naar omnichannel koopgedrag, iets wat wij nog niet eerder hebben meegemaakt. Om deze kansen te benutten en onze omnichannel capaciteiten te versnellen hebben wij Joris Aperghis aangesteld als de nieuwe CEO. Hij is een sterke leider met een bewezen track record in het bouwen van merken en bedrijven in de Fashion, FMCG en Media sectoren. Het afgelopen jaar hebben wij Aperghis zien opereren als marketingdirecteur van We Fashion en wij zijn overtuigd van zijn vaardigheden om van We Fashion het bedrijf te maken dat wij voor ogen hebben," zei Peter Truijen toen namens Logo International, het moederbedrijf van We Fashion. Ook werd Mikael Andersson begin dit jaar benoemd als COO. Anderson is verantwoordelijk voor verkoop, We-com/partners, financiën, ICT, vastgoed en supply chain.
Welke gevolgen de nieuwe strategie voor België heeft, is nog niet bekend. Vorige maand waren er zorgen over de toekomst van de keten in het land, nadat er bekend werd dat er 10 tot 20 procent minder personeelsbudget beschikbaar was. Ook werden een tiental administratieve functies verplaatst van het Belgische Wijnegem naar het Nederlandse Utrecht. We Fashion liet toen in een persbericht weten dat er geen winkels gesloten zouden worden in België.
We Fashion is een internationaal modebedrijf met 230 winkels. Het bedrijf heeft zo’n 2.500 medewerkers en is vertegenwoordigd in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg, Oostenrijk en Zwitserland. Het internationale distributiecentrum en het hoofdkantoor van de organisatie zijn gevestigd in Utrecht, daarnaast zijn er lokale kantoren in België, Duitsland en Zwitserland.