• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Web Summit: 'Straks staan er robots in de winkel'

Web Summit: 'Straks staan er robots in de winkel'

Door Esmerij van Loon

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Lissabon - "Over tien jaar staan er robots in onze winkels. Wat ze daar precies doen, hoe ze worden ingezet, dat weet ik nog niet, maar dat ze zullen er zijn weet ik zeker." Dat zei Daniel Grieder, CEO van Tommy Hilfiger, donderdag tijdens het internet technologie congres Web Summit dat deze week plaatsvond in Lissabon. Grieger, een zelf verklaard innovatie junkie, deed de uitspraak in een korte presentatie over hoe technologie en innovatie deel uitmaken van de succesformule van het Amerikaanse lifestyle merk.

Een jaar of drie geleden heeft Tommy Hilfiger een nieuwe strategie geïmplementeerd om het bedrijf toekomstbestendig te maken. Daarbij zijn drie kernwaarden geformuleerd die bij iedere beslissing het uitgangspunt vormen: de klant staat centraal ('be consumer centric'), het product is cruciaal ('product is king') en wees veranderingsgezind ('adapt to change'). Grieger: "Sommigen zeggen dat fashion en fashion retail ten dode zijn opgeschreven, maar mensen kopen en dragen nog steeds kleding. Het enige dat is veranderd is de consument. Zolang we weten hoe hij koopt, waar hij koopt en dat hij ons merk koopt, zitten we goed."

Tommy Hilfiger en moederbedrijf PVH investeert fors in innovatie en neemt risico's. De introductie van het see now, buy now Tommynow concept twee jaar geleden, was risicovol, maar is een succes gebleken. Over 2017 kon Tommy Hilfiger tweecijferige omzetgroei noteren in alle regio's: +12 procent in Noord en Zuid-Amerika, +17 procent in Europa en +29 procent in Azië en werd een totaalomzet van bijna 8 miljard dollar bereikt.

Nu is het bedrijf aan het experimenteren met 3D-design, waarbij het uitmonsteren van collecties compleet wordt overgeslagen. Nieuwe producten worden ontworpen in 3D en vervolgens aan retailers verkocht in de digitale showroom. Op basis van die groothandelsverkopen gaat het kledingstuk in productie om rechtstreeks te worden uitgeleverd aan de winkel. "Het proces van ontwerp naar winkelvloer, en consument, gaat zo veel sneller, het is efficiënter en ook duurzamer," aldus Grieger.

"Wij zijn dol op risico's", zei Grieger ter afsluiting, "want het grootste risico ontstaat, wanneer je helemaal geen risicos neemt".

 

Foto van Daniel Grieger door David Fitzgerald/Web Summit

Daniel Grieger
robots
Technologie
Tommy Hilfiger
Web Summit