• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Webwinkels creëren meeste werkgelegenheid in de detailhandel

Webwinkels creëren meeste werkgelegenheid in de detailhandel

Door May-Anne Oltmans

bezig met laden...

Scroll down to read more
Business

In 2016 waren diverse faillissementen in de retail weer aan de orde van de dag. Onder andere daardoor was 2016 een slecht jaar voor de werkgelegenheid in de detailhandel: ruim 21.000 mensen verloren in het afgelopen jaar hun baan, schrijft NRC.

Freek Kalkhoven, arbeidsmarktonderzoeker bij het UWV spreekt zelfs van een ‘’rampjaar’’. In 2015 verloren nog geen 8.000 mensen hun baan: een aantal dat in scherp contrast staat met de 21.000 verloren banen van dit jaar. Overigens moet daarbij als kanttekening worden geplaatst dat de banen die verloren gingen met het faillissement van warenhuis V&D hier ook onder vallen. Ondanks dat het warenhuis officieel net in 2015 over de kop ging, werden werknemers de eerste zes weken na het faillissement nog doorbetaald en werden zij pas in 2016 geregistreerd als werkloos. Hetzelfde geldt voor de banen die verloren gingen na het faillissement van Macintosh.

Behalve het verloren gaan van veel banen, is in de afgelopen tijd ook een duidelijke verschuiving zichtbaar geweest van het type banen dat in de retailsector wordt aangeboden. Volgens Kalkhoven is steeds minder vraag naar verkoopmedewerkers door de opkomst van online winkelen. Banen die zijn gericht op sociale media of werkzaamheden in distributiecentra worden juist vaker aangeboden. In 2017 en 2018 zal het aantal banen in de detailhandel jaarlijks met ongeveer 7.500 stijgen, schat het UWV.

Beeld: Pexels

faillissementen
werkgelegenheid