Weg met plastic bij Uniqlo

Fast Retailing, het Japanse moederbedrijf van modeketen Uniqlo, opent de aanval op eenmalig gebruikt plastic. Het bedrijf wil de komende zestien maanden het gebruikte plastic zowel in de winkel als in de logistieke keten met 85 procent reduceren. Dat heeft Fast Retailing via een persbericht bekendgemaakt.

In september worden alle 3500 winkels van de Uniqlo keten wereldwijd van nieuwe papieren tasjes voorzien die alle plastic tasjes moeten vervangen. In winkels waar reeds papieren tassen worden gebruikt, zoals in Europa het geval is, worden die ook vervangen door de nieuwe papieren tassen die van FSC gecertificeerd of gerecycled papier zijn gemaakt. Dat geldt ook voor de dochterondernemingen Theory, Comptoir des Cotonniers, Princesse tam.tam en PLST. Tevens gaat Uniqlo herbruikbare tassen verkopen. Op de Japanse thuismarkt gaat Uniqlo zelfs geld te rekenen voor de papieren tasjes ten einde klanten aan te moedigen een eigen tas mee te nemen of een herbruikbaar exemplaar te kopen.

Maar de grootste uitdaging is waarschijnlijk het wegwerken van alle overbodige plastic van productverpakkingen. Daarvoor moet Uniqlo immers de hele keten van toeleveranciers af. In het persbericht zegt Fast Retailing dat deze zomer al een begin wordt gemaakt met het reduceren van plastic verpakkingen van alle Heattech, Airism en andere bodyfashion producten. Per september worden ook de sloffen niet meer in plastic verpakt wanneer die naar de winkels worden gezonden.

Foto: Fast Retailing

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN