• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Winkelstraat.nl: “We willen gezond groeien”

Winkelstraat.nl: “We willen gezond groeien”

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business |CEO INTERVIEW

Het gaat hard met Winkelstraat.nl. In het eerste kwartaal verdubbelde de omzet met 100 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. FashionUnited sprak met CEO Joost van der Veer over de groei van het online platform, dat nu bijna vijf jaar bestaat.

Hoe begon Winkelstraat.nl?

“In 2012 begon ik met Winkelstraat.nl. Ik zag dat er een grote behoefte was bij onafhankelijke retailers voor online verkoop, maar dat ze geen tijd en kennis hadden om dit op te zetten. Je had wel softwarepakketten, maar dan was je er nog niet. In de modebranche moet je ook rekening houden met retouren, productfotografie, fraude, betaling, administratie, verpakkingsmaterialen, klantenservice, en ga zo maar door. Dat wilde ik makkelijker maken en dat is het concept van Winkelstraat.nl; een marktplaats waar al deze kleinere retailers zich kunnen aansluiten. Middels het platform -dat zich richt op het luxe segement - willen we ze ontzorgen op al deze punten. Ze leveren hun collecties bij ons aan, die fotograferen wij voor ze. Twee dagen later is het terug in de winkel en gaat het online ook in de verkoop.” Voegt toe: “Ik kom zelf uit Amsterdam en hou van winkelen bij kleine boetieks. Die hebben net even een ander aanbod dan grotere luxe retailers.”

De omzet is in het eerste kwartaal van 2017 verdubbeld met 100 procent. Kan je dat toelichten?

“Onze groei gaat sinds het vierde kwartaal van 2016 heel hard. We zien dat die groei zich doorzet in het eerste kwartaal van 2017. Als platform zijn we enorm uitgebreid, met een breder en luxer aanbod. Er zijn nu meer dan 300 boetieks aangesloten bij Winkelstraat.nl.”

Hoe zijn jullie in het afgelopen jaar gegroeid?

“We hebben een Lab-store geïntroduceerd, dat is een verzameling van jonge opkomende merken. Zij vinden het vaak lastig om zichtbaar te worden. Jonge merken liggen nog niet bij gevestigde retailers, omdat die vaak in grote getale inkopen, maar het zijn interessante labels die passen binnen de doelgroep van Winkelstraat.nl. Verder hebben we de logistiek aangepast. We hebben veel technische verbeteringen doorgevoerd en same day delivery geïntroduceerd. Dat is best bijzonder, want wij leveren niet vanuit een warehouse, maar vanuit 300 boetieks in Nederland, België en Duitsland. De Nederlandse boetieks leveren op dezelfde dag en daar wordt veel gebruik van gemaakt.”

Hoe werkt de same day delivery met al die zelfstandige boetieks?

“We werken met een partner die samenwerkt met lokale koeriers. Klanten kunnen tot 13 uur op de site een bestelling plaatsen, daarna halen wij het tussen 13 uur en 16 uur op in de boetieks. Daarna wordt het geselecteerd en vanaf 18 uur wordt het weer uitgeleverd. De bestelling wordt dan tussen 18 uur en 22:30 thuisbezorgd.” Licht toe: “In de Nederlandse boetieks gingen de koeriers al langs. Tot het derde kwartaal hadden we al next day delivery. Ook als je in Maastricht en Friesland woont, kan je ‘s ochtends een item bestellen wat je ‘s avonds aan kunt trekken.”

Wie beslist er welke collecties en items er op Winkelstraat.nl komen?

“In goed overleg wordt dat afgesproken. We verzamelen veel verkoopdata om hier goede keuzes in te kunnen maken. We kunnen over de verkoop van alle boetieks heen kijken, waardoor we nu ook inkoopprofielen kunnen maken. Als een winkel zich bij ons aansluit, weten we welke categorieën het goed gaan doen en waar je dieper op kunt inkopen. Op deze manier kunnen we samen met de winkel een aanbod samenstellen dat op de site komt te staan.” Vervolgt: “Het moet win-win situatie zijn voor hen en voor ons.”

“Ook als je in Maastricht en Friesland woont, kan je ‘s ochtends een item bestellen wat je ‘s avonds aan kunt trekken.”

Joost van der Veer, CEO Winkelstraat.nl

Hoe selecteer je boetieks die deel mogen nemen aan Winkelstraat.nl?

“We zijn streng aan de poort. Vanaf het begin al hebben we besloten om alleen met de beste boetieks te werken in Nederland en België. Je moet aan veel voorwaarden voldoen: een bepaald inkoopvolume, bepaald serviceniveau en professionaliteit en je collectie moet aansluiten op het huidige assortiment van Winkelstraat.nl. Wij zijn er voor de merkbewuste consumenten, die houden van luxe merken en kwaliteitskleding. Sommigen kopen maandelijks een hele look, anderen een enkel key item.”

Heeft je doelgroep een bepaalde leeftijd?

“Niet per se. We zitten in een luxe segment en service is heel belangrijk. Ons serviceteam is heel bereikbaar via Facebook en Twitter. We spreken ook een hele jonge doelgroep aan, vanaf 16 jaar. Ze sparen voor hun eerste designers item. Het is niet zo dat we alleen klanten bedienen met een drie keer modaal inkomen.”

Richt je je ook in de strategie op die jonge doelgroep?

“Merken zijn zelf al heel goed bezig om de jonge consument te bespelen. Maar samen met de merken zorgen wij ervoor dat ze het ook echt kunnen bemachtigen, en dat ze het zo snel mogelijk ontvangen. We zijn vijf dagen per week telefonisch bereikbaar en zeven dagen per week via e-mail en whatsapp. Maar we zijn geen 24 uur per dag bereikbaar, dat komt omdat we veel ruggespraak hebben met de boetieks waar we mee samenwerken en zij houden zich natuurlijk aan winkeltijden. Service staat voor ons met stip op nummer 1.”

Wat betalen boetieks aan Winkelstraat.nl?

“Boetieks betalen een maandelijkse abonnements fee, die een aantal basiskosten afdekken, zoals marketingkosten. Daarnaast is er nog een transactie fee, een percentage van de netto verkoop (bruto verkoop minus de retouren). Zo hebben we een win-win model. Als wij het goed doen, doen de winkels het ook goed.”

Wat waren leerpunten in de afgelopen jaren?

“Het luxe modesegment fluctueert heel sterk. Iets wat nu superhot is kan volgend jaar weer helemaal uit zijn.” Denkt even na en zegt: “En je moet snel kunnen schakelen. We zitten nu met 30 man op het hoofdkantoor in Vianen, een jong team met gemiddeld 23-24 jaar. We zijn flexibel en ik vind het belangrijk om snel te opereren. Daar moeten we het ook van hebben in de markt. Bijvoorbeeld met same day delivery en technische aanpassingen en mobiel winkelen. Meer dan 65 procent van onze bezoekers komt op de site binnen via de mobiele telefoon.”

Hebben jullie ook een app?

“Nog niet…coming soon.”

Waar liggen de kansen voor het platform?

“Eind vorig jaar hebben we Boutique24.com, het internationale en nog luxere zusje van Winkelstraat.nl, gelanceerd. Dit jaar gaan we dat nog verder uitbouwen. Verder zijn we bezig met die verkoopdata, om daar verschillende modellen mee te maken. We werken aan modellen waarbij we met rapportages uit onze verkoopdata inkoopadviezen kunnen geven. In plaats van een marktplaats en verkoopplatform worden we ook een data platform.”

Hoe wil je die data gaan gebruiken?

“Wij kijken naar de data, en kijken via de computers naar aankooppatronen. Zulke gedragspatronen zijn interessant voor onze partijen, omdat ze inzicht geven in de luxe markt en je een voorspelling kunt doen voor komend en volgend seizoen. Zo kan je aan de hand van data zien ‘die persoon heeft deze kleding gekocht’, waarop je een voorspelling kan doen over hoeveel dagen een consument een jas gaat kopen bijvoorbeeld.”

“In plaats van een marktplaats en verkoopplatform worden we ook een data platform”

Joost van der Veer, CEO Winkelstraat

Het doel is om een top 3 speler te worden in Europa.

“Ja, je moet een goede stip op de horizon zetten. In 2012 hebben we gezegd dat het belangrijk was dat er een online platform kwam dat de luxe markt goed zou bedienen. Doordat wij geen eigen voorraad hebben en we samenwerken met partners, kunnen we heel snel groeien. Als een merk populair is, gaan we praten met onze partners en kijken of zij meer kunnen inkopen. En als het niet mogelijk is, dan kunnen we andere partners aansluiten om een zo breed mogelijk aanbod te creëren. Doordat we heel snel inzicht hebben in de data en de vraag en flexibel zijn, kunnen we snel matchen en dat resulteert in groei. Dat zie je terug in onze cijfers. Het zou mij niet verbazen als we een top 3 speler zouden worden.”

Zijn er veel internationale concurrenten?

“Er zijn wel concurrenten van Winkelstraat.nl en Boutique24.com, denk aan Net-a-Porter en Mr Porter. Die opereren ook in het luxe segment maar hebben wel een andere angle. Ons aanbod is iets commerciëler en toegespitst op de Nederlandse en Belgische markt. Ook het curated aanbod is een pluspunt, dat hebben grotere spelers niet.”

Boutique24.com moet de internationale speler worden. Zijn jullie in gesprek met boetieks in Europa?

“We praten met veel boetieks. Enerzijds willen we het aanbod verbreden, anderzijds willen we de Nederlandse en Belgische boetieks een groter podium bieden. Dat doen we door de vraag te laten toenemen. We willen de deuren van deze boetieks openzetten naar Europa. Winkelstraat.nl en Boutique24.com kunnen naar heel Europa verschepen.”

Hoe gaat het met Boutique24.com in vergelijking met Winkelstraat.nl?

“We zijn met een team van 30 mensen en natuurlijk hebben we focuspunten. Het belangrijkste is dat onze klanten en partners een hele goede service krijgen. De groei van Winkelstraat.nl gaat hard en Boutique24.com groeit ook, maar we moeten wel kiezen waar we tijd in stoppen. We willen op een gezonde manier groeien.”

Welke resultaten verwacht je voor het hele jaar?

“Ik verwacht dat we de groei kunnen doorzetten. Onze naamsbekendheid neemt toe en mensen weten ons steeds vaker te vinden. Het aantal herhaalaankopen neemt ook heel hard toe. Ik kan niet zeggen hoeveel omzet we verwachten, maar het zijn cijfers die vergelijkbaar zijn met het afgelopen kwartaal.”

Welke wensen heb je nog voor Winkelstraat.nl?

“Het hangt samen met de strategie; meer mooie boetieks aansluiten. Ook over de grens. We maken een enorme groei met Winkelstraat.nl en dat hoop ik ook met Boutique24 te kunnen doen.”

Waar zit de grootste uitdaging in voor Winkelstraat.nl?

“Je moet aan de vraag blijven voldoen. We zien zoveel vraag naar bepaalde items. Nu hebben we 650 unieke merken, en we proberen met onze partners het breedste en diepste aanbod kunnen bieden. Dat blijft belangrijk. Het platform groeit en we hopen dat we nooit ‘nee’ hoeven te verkopen. Dat is best lastig in de luxemarkt, want daar heb je vaak exclusieve limited collecties. Dat is de grootste uitdaging.”

Beeld: Winkelstraat.nl

boutique24.com
CEO INTERVIEW
Winkelstraat.nl