• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Winst en omzet H&M Group vallen tegen in 2017

Winst en omzet H&M Group vallen tegen in 2017

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more
Business

Waar de omzet van H&M nog licht toenam, zag de nettowinst van het bedrijf juist een daling in het financiële jaar 2017, zo blijkt uit de op woensdag gepubliceerde jaarcijfers. De nettowinst kwam neer op 16,2 miljard Zweedse kroon (1,6 miljard euro) terwijl deze vorig jaar nog op 2 miljard euro lag.

De omzet bij de modegroep met merken H&M, Arket, Weekday, &Other Stories, Cos, Cheap Monday en Monki, bedroeg 231,7 miljard Zweedse kroon (23,7 miljard euro) dankzij een stijging van 4 procent. Deze omzettoename ligt lager dan in het financiële jaar 2016. In het afgelopen jaar opende de groep 479 winkels, maar sloten ook 91 filialen hun deuren. Aan het einde van het jaar was de groep aanwezig in 69 markten, waarvan 43 online.

Opnieuw winstdaling voor H&M, omzet licht gestegen in FY2017

CEO Karl-Johan Persson: “Onze resultaten gedurende 2017 waren wisselend, met vooruitgang in sommige gebieden, maar ook moeilijkheden in andere. We leverden een groei van 3 procent in 2017 wat duidelijk onder onze verwachtingen is. In het vierde kwartaal nam onze verkoop in het algemeen af met 2 procent in lokale wisselkoersen. Onze online verkoop en nieuwere merken deden het goed, maar de zwakte was in H&M’s fysieke winkels waar de verandering in consumentengedrag het sterkst voelbaar zijn en het aantal passanten is gereduceerd vanwege de toename van online verkoop. Daarbij hadden ook disbalansen in sommige aspecten van H&M’s assortiment en compositie invloed op het zwakke resultaat.” Persson sluit zijn statement echter positief af: “Onze resultaten moeten in een bredere context geplaatst worden, de industrie die een verandering ondergaat. Onder de teleurstellende recente resultaten zien we redenen voor optimisme en goede leermomenten, maar we moeten onze transformatie nog meer versnellen.

H&M lanceert negende merk Afound

Als onderdeel voor de plannen voor 2018, wordt in het verslag het negende merk van de H&M Group genoemd. Afound zal een off-price marktplaats worden ‘die producten biedt van bekende en populaire mode en lifestyle merken’. Onder deze merken zijn de merken van de H&M Group maar ook externe merken. Het platform zal eerst gelanceerd worden in Zweden, met een winkel in Stockholm gelijktijdig aan het online platform.

Daarnaast meldt de groep in 2018 nieuwe online markten te betreden: India, Saudi Arabië en de Verenigde Arabische Emiraten. De H&M Group is van plan om ongeveer 390 nieuwe winkels te openen en 170 winkels te sluiten. Uruguay en Oekraïne zijn nieuwe markten waar de groep fysieke winkels gaat openen.

Samenvatting
Omzet 23,7 miljard euro
Winst 1,6 miljard euro

Beeld: H&M x Erdem / H&M Group website

Afound
Arket
Cheap Monday
COS
Hennis&mauritz
H&M
H&M Group
Monki
MULTIMEDIA
OTHER STORIES
Weekday