Winststijging van 10 procent voor Inditex in eerste halfjaar
bezig met laden...
Inditex heeft een halfjaar van groei achter de rug. De omzet steeg met 7 procent naar 12,8 miljard euro en het netto inkomen kwam neer op 1,5 miljard door een stijging van 10 procent. Dit meldt het bedrijf in de cijfers van de afgelopen zes maanden van het financiële jaar.
Inditex is het moederbedrijf van Zara, Pull&Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho en Uterqüe. Zara (met Zara Home) blijft het paradepaardje van de groep. Het merk behaalt de hoogste omzet uit het portfolio, met 8,9 miljard euro. Bershka volgt met een omzet van 1,08 miljard euro. Pull&Bear en Massimo Dutti behaalden beiden een omzet van over de 800 miljoen euro (873 en 844 miljoen euro). Stradivarius zag de omzet stijgen naar 776 miljoen euro in het eerste halfjaar en Oysho behaalde een omzet van 301 miljoen euro. Uterqüe voerde de omzet op naar 52 miljoen euro.
Inditex behaalt omzet van 12,8 miljard euro in eerste halfjaar
Europa (zonder thuisland Spanje) maakt het grootste gedeelte van de omzet op, 44,4 procent. Azië vult 24 procent van het totaal op en Spanje is goed voor 15,6 procent van de totale omzet. In Amerika draagt 16 procent bij aan de totale omzet.
Pablo Isla, uitvoerend voorzitter van Inditex benadrukt in het verslag dat het sterke halfjaar terug te zien is in de resultaten. Gedurende de zes maanden heeft Inditex verder geïnvesteerd in de winkels, de logistiek en technologie. Hiermee wil het een geïntegreerd online en offline platform creëren voor de klant.
In het verslag is eveneens te lezen dat de bouw van de logistieke hub van Inditex in Lelystad op schema ligt. De eerste tests in het centrum zijn al uitgevoerd en de hub zal in 2020 volledig operationeel zijn, aldus het verslag.
Beeld: Via Inditex