• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Wolprijs beleeft gouden tijden dankzij winstgevende productie

Wolprijs beleeft gouden tijden dankzij winstgevende productie

Door Angela Gonzalez-Rodriguez

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business |ANALYSE

Goedlopende boerderijen, een groeiende vraag vanuit lokale kledingproducenten en retailers, toenemend consumentenvertrouwen en stijgende marges: het zijn de belangrijkste redenen die verklaren waarom dit goede tijden zijn voor producenten van wol en katoen. De prijs van wol is met 13 euro per kilo momenteel op het hoogste punt sinds april 2013 en de toegenomen vraag naar fijne wol in de high end mode pakt voordelig uit voor een land als Australië dat veel kwaliteitswol produceert.

Wol- en katoenprijs hoger dan ooit tevoren doordat de vraag het aanbod overstijgt

De wolindustrie heeft de afgelopen jaren een aantal veranderingen doorgemaakt. De productie is opgeschroefd waardoor nu meer wol beschikbaar is. Tegelijkertijd is de wolprijs flink gestegen. Of zoals Stuart McCullough, managing director van The Woolmark Company het formuleerde in een interview met Fibre2Fashion “in het afgelopen decennium is de wolprijs gestegen, dat is de grootste verandering. Het feit dat boeren nu meer geld verdienen - en daadwerkelijk kunnen rondkomen van de productie van wol - is een belangrijke verandering; zo’n tien jaar geleden verdienden ze niets. Nu zorgen zij dat de industrie blijft voortbestaan,” concludeerde McCullough.

Een andere opvallende tendens volgens analisten, is dat inkopers van textiel er steeds vaker voor kiezen China te verlaten en terug te keren naar Westerse landen zoals Italië. “Voorheen was prijs de doorslaggevende factor, nu is dat kwaliteit,” aldus Giovanni Germanetti, directeur van de Italiaanse garen- en textielproducent Tollegno 1900, in een interview met Reuters. Voor Germanetti geeft de terugkeer van klanten aan dat steeds meer van hen op zoek zijn naar waar voor hun geld. Volgens Alessandro Brun, professor bij de universiteit MIP Milan Politecnico, zijn modemerken zich ook meer gaan bekommeren om de traceerbaarheid van een product en dat zij potentiële reputatieschade willen voorkomen.

Groeiende interesse van kledingproducenten in fijne wol stimuleert Australische productie - en zorgt voor hogere prijzen

Het zijn gunstige tijden voor de wolmarkt in Australië nu de kiloprijs voor het materiaal volgens de Eastern Market Indicator (EMI) weken achtereen is gestegen. De EMI prijs ligt momenteel gemiddeld 25 procent hoger dan een jaar geleden. Chris Wilcox, CEO van de National Council of Wool Selling Brokers of Australia (de nationale raad voor kopers van wol in Australië, red.), liet weten dat de EMI per kilo in de Verenigde Staten tussen de kerstperiode en het begin van het nieuwe seizoen 2016/2017 is gestegen van 181 dollarcent (167 eurocent) naar 219 dollarcent (201 eurocent). Voornamelijk fijne en ultrafijne wol laten prijsstijgingen zien, benadrukte Wilcox.

Lionel Plunkett, senior marktanalist op de Australische ‘Wool Exchange’ stelt dat de recordprijzen ook terughoudende verkopers heeft gestimuleerd hun restvoorraaden wol te verkopen waardoor de voorraad wol in de opslag fors is afgenomen. Doordat minder wol als voorraad is opgeslagen heeft de markt zich langzaamaan kunnen stabiliseren,” zei Plunkett.

De FashionUnited Wol Prijsindex laat zien hoe de prijs van het materiaal fluctueert

Katoen: de vraag overstijgt de productie voor het eerst in jaren

Maar wol is niet de enige stof waarvan de prijs recentelijk is gestegen. Hoewel katoenprijzen jarenlang daalden, is sinds 2016 een kentering zichtbaar, toen de consumptie de productie voor het eerst in zes jaar tijd oversteeg.

Uit data die is geanalyseerd door FashionUnited Business Intelligence blijkt dat de huidige katoenprijzen - à 82 dollar cent per pond (ongeveer 75 eurocent voor een halve kilo) - het hoogst zijn sinds juli 2014.

Zoals valt af te lezen uit de FashionUnited Katoen Prijsindex, zijn de katoenprijzen met 2.8 procent gestegen in India, met 3.9 procent in Pakistan en (slechts) 1.1 procent in China.

Marktexperts geven aan dat het toegenomen consumentenbewustzijn hierbij de doorslaggevende factor is. Steeds meer consumenten vragen naar katoen die duurzaam is geproduceerd, wat producenten dwingt om meer biologische katoen te bieden, wat weliswaar duurder is, maar minder negatieve impact heeft op het milieu.

De mondiale markt voor biologisch katoen was in 2014/2015 15.76 miljard dollar (14.49 miljard euro) waard, en liet een stabiele groei zien volgens Textile Exchange. Nu de vraag naar duurzame producten stijgt, hebben producenten van biologisch katoen een voordeel op hun concurrenten.

Kijkend naar de gevolgen van deze ontwikkelingen voor consumenten, denkt Craig Woolford, senior analist bij City, dat de recentelijke daling van kledingprijzen niet lang zal doorzetten, omdat de prijzen voor wol en katoen aan het stijgen zijn.

De FashionUnited Katoen Prijsindex laat zien hoe de prijs van de populaire grondstof maandelijks fluctueert.

photo credit:via Wikimedia author: Kimberly Vardeman

Katoen
katoenindex
wol
wolindex