• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Wordt Kering te afhankelijk van Gucci?

Wordt Kering te afhankelijk van Gucci?

Door Herve Dewintre

bezig met laden...

Scroll down to read more
Business|OPINIE

Beleggers en marktanalisten houden ervan om alarmerende voorspellingen te doen over de toekomst van bedrijven waarin ze investeren; meestal om zo de klap van onvermijdelijk verlies te verzachten. Waar maken ze zich momenteel zorgen over? Over het succesverhaal van Kering’s best presterende label Gucci. Sommige investeerders maken zich steeds drukker over de toekomst van Kering, omdat het vanwege de recente snelle groei te afhankelijk wordt van Gucci? Zet de groep al haar zinnen op één merk?

Gucci is de afgelopen tijd dankzij CEO Marco Bizzarri en artistiek directeur Alessandro Michele gegroeid tot ongekende hoogte. Drie jaar geleden leek het ondenkbaar dat Gucci beter zou presteren dan Kering-dochter Louis Vuitton. Vandaag de dag is dit een grote mogelijkheid.

Laten we naar cijfers kijken: Gucci noteerde in 2017 een omzet van 6,2 miljard euro (dat komt neer op een stijging van 42 procent ten opzichte van het jaar ervoor) en een bedrijfsresultaat van 2,1 miljard euro (69 procent groei). Een indrukwekkende prestatie.

Toen Marco Bizzarri, voormalig voorzitter en directeur van Stella McCartney en Bottega Veneta, in 2015 aantrad bij Gucci, bevond het Italiaanse modehuis zich in slechte staat met dalende groei en omzet. Zijn eerste stap als CEO was een grondige schoonmaak: hij transformeerde het distributienetwerk, veranderde online en offline verkoopstrategieën, verbeterde op millennials gerichte communicatie en gaf alle collecties een broodnodige make-over.

Recentelijk begon Bizzarri aan het verminderen van het aantal onafhankelijke leveranciers, waardoor Gucci zelf verantwoordelijk wordt voor een groot deel van de productie. Hoewel het een moeilijke taak lijkt, gaat de getalenteerde CEO geen uitdaging uit de weg.

Toch blijft de vraag: komt dit succes tot een einde? Hoewel Gucci’s parfum- en beautysegementen veelbelovende groei laten zien, is de ambitie van Marco Bizzarri geen sinecure: het op de middellange termijn realiseren van een omzet van 10 miljard euro, met een marge van 40 procent. “In 2019 en daarna zullen we twee keer sneller groeien dan de markt,” voorspelt de CEO.

De aandelenmarkt biedt verdere ondersteuning voor zijn claim: Kering-aandelen bereikten op 10 juli (2017) een historisch hoogtepunt. Beleggers in Gucci maken zich niet langer zorgen over de visie van dit Kering-label. Als we aan het merk denken, rijst nu de vraag “Wanneer slaagt Gucci erin om Louis Vuitton in te halen op het gebied van zowel omzet als winstgevendheid?”

Moet Kering in andere merken in de groep investeren?

De andere, meer dubbelzinnige vraag is hoe lang Gucci beleggers blij houdt. Hoewel maximale groei het doel is van iedere CEO, vragen sommige marktanalisten zich af of Kering andere merken in de groep moet helpen groeien.

Kering is momenteel volledig afhankelijk van Gucci. Volgens het Franse tijdschrift Zonebourse vertegenwoordigde Gucci 57 procent van het inkomen en 73 procent van het bedrijfsresultaat van Kering’s luxedivisie in 2017. Gucci’s bijdrage aan haar moederbedrijf is op zijn best overdreven, maar vooral onverstandig.

De vraag of Kering’s afhankelijkheid van Gucci een duurzame toekomst voor het bedrijf verzekert, is lastig te beantwoorden. Historisch gezien zijn er bij Kering twee merken die de potentie hebben net zo succesvol te worden als Gucci: Yves Saint Laurent en Balenciaga.

Bottega Veneta kan daarbij ook worden genoemd, dat zijn aanzien en succes verkreeg toen Bizzarri er aan het roer stond. Onder zijn leiding steeg de omzet over een periode van tien jaar van 35 miljoen euro naar ruim 1 miljard euro. De lederwarenproducent verzwakt momenteel, ondanks de recente wisseling van creatief directeur. Bizzarri geeft geen sterk signaal of het merk in de nabije toekomst een opleving zal vertonen.

Niet alleen voor marktanalisten, maar ook voor het publiek is duidelijk geworden dat de groep, omwille van Kering, moet stoppen met het ophemelen van Gucci en zich moet concentreren op andere schatten binnen de groep.

Dit artikel verscheen eerder op FashionUnited FR. Vertaling en bewerking vanuit het Engels: Tessa Guntlisbergen.

Beeld: www.gucci.com

Alessandro Michele
Bottega Veneta
Gucci
Kering
Louis Vuitton
Marco Bizzarri