• Home
  • Nieuws
  • Business
  • YNAP investeerder lanceert e-commerce site voor 1 miljard dollar

YNAP investeerder lanceert e-commerce site voor 1 miljard dollar

Door Wendela van den Broek

bezig met laden...

Scroll down to read more

Amazon krijgt er concurrent erbij. Mohamed Alabbar, de man achter de Burj Khalifa in Dubai, maakte vorige week bekend dat het Midden-Oosten er een nieuwe e-commerce site bij krijgt, Noon.com genaamd. De plannen zijn, zacht uitgedrukt, zeer ambitieus.

Met een investering van 1 miljard dollar, voor de helft gefinancierd door de Public Investment Fund van Saudi Arabië en de rest door investeerders onder leiding van Alabbar, zal Noon.com een assortiment van maar liefst twintig miljoen producten bieden. Tot de categorieën behoren ondermeer mode, cosmetica, boeken, electronica, gezondheid, speelgoed, kinder- en babyproducten, en sport.

Alabbar zei dat er momenteel distributiecentra worden opgezet in Riyadh - waar het hoofdkantoor zich ook zal vestigen - en dat er een warenhuis ‘zo groot als 60 voetbalstadia’ in Dubai wordt gebouwd. “We verwachten een speler te worden op de wereldmarkt, maar zullen ons in eerste instantie concentreren op Saudi Arabië en de Verenigde Arabische Emiraten,” aldus Alabbar. Per eind volgend jaar is het bedrijf van plan naar Egypte uit te breiden.

Noon.com beoogt een beursgang na vijf tot zeven jaar, en wil binnen vijf jaar winstgevend worden, aldus Bloomberg. Fodhil Benturquia, voormalig directeur van Souq.com , dat te boek staat als de Amazon van het Midden-Oosten, is benoemd als CEO van het nieuwe bedrijf.

Volgens Benturquia zal Noon.com de laatste technologie benutten, waardoor het een voorsprong zal hebben op de concurrentie. “Onze klantenbeleving zal gedreven worden door ‘state of the art’ technologie, die alles van productontdekking tot aankoop en levering zal sturen.”

De site wordt in januari 2017 mondiaal gelanceerd.

Noon.com