• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Yoox Net-a-porter omzet groeit in 2015

Yoox Net-a-porter omzet groeit in 2015

Door Wendela van den Broek

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Het onlangs gefuseerde Yoox Net-a-porter rapporteerde voor het eerst de gecombineerde omzetcijfers voor 2015, waaruit bleek dat de groep in alle markten erop vooruit ging. De groepsomzet steeg met 30,9 procent naar 1,7 miljard euro (+21 procent tegen constante wisselkoersen).

CEO Federico Marchetti noemde 2015 een ‘spannend transformatiejaar’, waarin mobiele transacties, met bijna 40 procent van de totaalomzet, de grootste bijdrage leverden aan het groepsresultaat. Het gebruik van apps steeg met maar liefst 180 procent.

Volgens Marchetti ligt de integratie van Yoox en Net-a-porter goed op schema en heeft hij het volste vertrouwen dat het gecombineerde bedrijf flink zal blijven groeien en marktaandeel zal winnen.

Uitstekende resultaten voor Net-a-porter

De multbranddivisie, waartoe Net-a-porter, Mr Porter, Thecorner en Schoescribe behoren, boekte een omzetstijging van 36,9 procent naar 893,3 miljoen euro. Het bedrijf noemde met name het ‘uitstekende resultaat’ van Net-a-porter en Mr Porter, die beiden nieuwe merken als Tom Ford en Brunello Cuccinelli aan het assortiment hadden toegevoegd.

De eerste advertentiecampagne voor de twee luxe webshops werd genoemd als een groot succes met resultaten die verwachtingen hadden overtroffen en meer bezoekers naar de sites bracht tijdens de kerstperiode. Ook het maandblad Porter overtrof de verwachtingen van de groep, en is inmiddels verkrijgbaar in ruim 60 landen.

Vorig jaar registreerde de groep gemiddeld 27,1 miljoen individuele bezoekers per maand, vergeleken met 23,6 miljoen in 2014, en ontving het 7,1 miljoen bestellingen ten opzichte van 5,8 miljoen in 2014.

YNAP ontwerpt en heeft naast eigen sites ook de webshops van merken als Giorgio Armani en Ermengildo Zegna in beheer. In 2015 lanceerde de groep de nieuwe online flagshipstores van Lanvin en McQ in Europa, de Verenigde Staten en Azië-Pacific, en Karl Lagerfeld in Europa, de Verenigde Staten en Japan. Dit kanaal vertegenwoordigt 10,5 procent van de totale groepsomzet.

De groep groeide ook in alle markten. De fusie zorgde voor meer naamsbekendheid van Net-a-porter in Italië en voor Yoox in Engeland. In Italie groeide de omzet met 19,7 procent naar 110,9 miljoen euro. In Groot-Brittannië name deze met 37,3 procent toe naar 26,3 miljoen euro. De rest van Europa zag de omzet met 17 procent stijgen, met name dankzij groei in Frankrijk, Duitsland, Spanje en Rusland.

In Noord-Amerika steeg de omzet met 43,3 procent, terwijl deze in de regio Azië-Pacific met 36,9 procent toenam. Hongkong, China, Australië en Japan droegen het meest bij aan het resultaat. In de rest van de wereld groeide de omzet met 25,7 procent.

Net-a-Porter
Yoox
Yoox Net a porter