Yoox Net-a-Porter ziet winst toenemen met 8,7 procent
bezig met laden...
Yoox Net-a-porter S.p.A. (YNAP) heeft de winst weer toe zien nemen. Het afgelopen boekjaar nam het EBITDA toe met 8,7 procent naar een bedrag van 169,2 miljoen euro. Eerder dit jaar maakte het bedrijf al bekend de omzetgrens van 2 miljard euro gepasseerd te zijn in 2017.
“Het harde werk van het YNAP team in 2017 heeft een bedrijf gebouwd dat groter en sterker is dan ooit tevoren. Onze investeringen in techniek en logistiek verzekeren dat de groep zal blijven opbloeien en ‘s werelds grootste online luxe destinatie zal blijven,” aldus CEO Federico Marchetti van de Yoox Net-a-Porter Group S.p.A. in het jaarrapport. “Dit jaar zien we belangrijke ontwikkelingen nu we nieuwe merken aantrekken en kapitaliseren op de omni-channel strategie. We zien er naar uit om online flagshipstores te openen voor Ferrari en Balmain en The Next Era van Valentino verder uit te breiden.” In het portfolio van de groep bevinden zich Net-a-Porter, Mr Porter, Yoox, The Outnet en meerder online flagshipstores van luxe merken. In het afgelopen boekjaar werden 9,5 miljoen orders geplaatst bij alle platforms in het portfolio en had de groep 3,1 miljoen actieve gebruikers.
Het EBITDA van de groep nam toe, maar het netto inkomen viel lager uit dan vorig jaar. Het netto inkomen bedroeg afgelopen boekjaar 51,2 miljoen euro, ten opzichte van 69,3 miljoen euro in het financiële jaar 2016. De omzetgroei kwam neer op 16,9 procent. Voor het eerst sinds het bestaan van de Yoox Net-a-Porter Group bestond meer dan 50 procent van alle verkopen uit mobiele verkopen.
Winst Yoox Net-a-Porter omhoog, netto-inkomen gedaald
Noord-Amerika bleef de grootste markt voor de Yoox Net-a-Porter Group met een omzet van 632,2 miljoen euro. De omzet nam in de regio toe met 12,8 procent. De e-tailer behaalde in Groot-Brittannië een omzet van 286,8 miljoen euro door een toename van 13,7 procent. Italië behaalde een omzetgroei van 14,3 procent naar een omzet van 142,6 miljoen euro. Deze groei werd voornamelijk gedreven door Yoox, aldus de groep, omdat de website profiteerde van campagnes die net voor de feestdagen werden gelanceerd. Ook in de Asia-Pacific regio profiteerde de groep van campagnes van Yoox die goed ontvangen werden in Hong Kong. In het gebied nam de omzet met 22,2 procent toe naar 355,8 miljoen euro. In Europa, exclusief Italië en Groot-Brittannië, zag YNAP de omzet met 12 procent toenemen naar 548,6 miljoen euro.
Voor het huidige boekjaar verwacht Yoox Net-a-Porter een omzettoename in lijn met het strategische plan van de groep. Het bedrijf verwacht eveneens 170 tot 180 miljoen te investeren, voornamelijk in een omni-voorraad opzet en de continue ontwikkeling van het nieuwe technologische platform. Een sterke focus zal liggen op mobiele innovatie en de uitrol van lokalisering en omni-channel features.
Beeld: Yoox Facebook