• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Zalando omzet stijgt, winst daalt in Q1

Zalando omzet stijgt, winst daalt in Q1

Door Wendela van den Broek

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Online retailer Zalando zag de winst in het eerste kwartaal met 30 procent dalen als gevolg van een ongebruikelijk koel voorjaar en grotere investeringen in technologie met de overname van software bedrijf Tradebyte.

Het bedrijf boekte een brutowinst van 20,2 miljoen euro, vergeleken met 29,1 miljoen euro vorig jaar. De omzet steeg ondertussen met 24 procent naar 796 miljoen euro, maar zowel de winst als de omzet bleken lager dan verwacht. Thomson Reuters verwachtte een winst van 23,3 miljoen euro en een omzet van 807 miljoen euro.

Uit een rapport van de Ecommerce Foundation over de Duitse e-commerce markt blijkt dat deze, op het Verenigd Koninkrijk na, nog steeds de grootste van Europa is. In 2015 groeide deze markt met 12 procent naar 59,7 miljard euro, iets minder hard dan in 2014 toen het een groei van 13,3 procent registreerde. Deze teruglopende groei is ook bij Zalando waarneembaar.

Zalando maakte tevens bekend dat het software bedrijf Tradebyte heeft overgenomen om de voorraad van zijn retailpartners - merken als Adidas en Superday verkopen direct via de Zalando website - te digitaliseren.

Het bedrijf bevestigde zijn prognose voor het lopende boekjaar van 20 tot 25 procent omzetgroei en een aangepast EBIT marge van 3,0 tot 4,5 procent.

Beeld: Zalando website

Zalando