Zalando rapporteert 23 procent omzetgroei in 2016
bezig met laden...
In 2016 heeft Zalando sterke resultaten geboekt. De omzet steeg met 23 procent naar 3,6 miljard euro. Voor het nieuwe jaar verwacht de e-tailer een groei van 20 tot 25 procent. De omzetstijging was te danken aan de ‘systematische focus op consumenten en suppliers’ aldus Zalando.
De aangepaste EBIT-marge steeg met 5,9 procent, wat overeenkomt met een aangepast EBIT van 216,3 miljoen euro. Dat komt neer op een stijging van 3,6 procent ten opzichte van vorig jaar, toen het aangepaste EBIT 107,5 miljoen euro bedroeg. Voor het komende jaar verwacht Zalando een aangepaste EBIT-marge van 5 tot 6 procent.
“Sterke groei vraagt non-stop investeringen. We zijn trots dat we significant zijn gegroeid in het expanderen van onze winstgevende business,” zegt co-CEO Rubin Ritter. In het afgelopen jaar werd er 181,7 miljoen euro geïnvesteerd, onder meer in infrastructuur, automatiseringen en inhouse ontwikkelde software. Komend jaar verwacht Zalando op dezelfde gebieden een bedrag van 200 miljoen euro te investeren.
“Nu we de technologie en het operationele systeem bouwen om de Europese mode-industrie te transformeren, zullen we verder investeren in een unieke en moeiteloze klantenervaring en een sterkere supplier positie, om de groei op de markt verder te brengen. Tegelijkertijd breiden we het team uit door meer dan 2.000 nieuwe banen te creëren dit jaar.”
In het afgelopen jaar zag Zalando het aantal klanten met 11 procent toenemen naar 20 miljoen. Er werd meer gebruik gemaakt van mobiele apparaten voor een aankoop, daarnaast werd het assortiment uitgebreid en verdiept. Ook kwam Zalando met nieuwe services voor bezorgen en retourneren. In Nederland werkt Zalando al met ‘Zalando haalt op’ en test het momenteel ‘same day delivery’.
Zalando meldt dat de groei vooral te danken is aan de technologie en operationele infrastructuur. In een jaar tijd kwamen er 600 mensen bij in het technologische team. Dit jaar komen er extra distributiecentra bij in Frankrijk en Zweden van 20.000 tot 30.000 vierkante meter, evenals een 130.000 vierkante meter groot logistiek centrum in Polen.
Zalando verwacht voortzetting van groei in 2017
In de DACH-regio (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland) groeide de omzet met 14,8 procent naar 1,8 miljard euro. Vorig jaar was dat nog 1,58 miljard. De andere markten in Europa rapporteerden een omzet van 1,57 miljard euro. Dat is een groei van 29,6 procent ten opzichte van de 1,2 miljard euro omzet in 2015. In de overige regio’s steeg de omzet met 53,2 procent naar 255,1 miljoen euro.
In 2016 nam het aantal bezoekjes op Zalando flink toe tot bijna 2 miljard. Vorig jaar was dat nog 1,65 miljard. Het aantal bezoeken via tablets, mobiele websites en apps steeg met 65,6 procent. Het aantal actieve consumenten steeg in een jaar tijd met 2 miljoen naar 19,9 miljoen gebruikers. De consumenten plaatsten meer orders dan vorig jaar: 69,2 miljoen tegenover 55,3 miljoen orders in 2015. Ook werden er iets meer orders geplaatst dan een jaar geleden. Gemiddeld plaatste een consument 3,48 orders tegenover 3,08 in 2015. Wel rekenden ze gemiddeld minder af. Vorig jaar werd er gemiddeld 67,8 euro per order betaald, maar nu is dat 66,6 euro. De app werd maar liefst 28 miljoen keer gedownload.
Eerder deze week heeft Zalando een wervingsovereenkomst met de in München gevestigde retailer KickZ AG gesloten, een multichannel basketbal retailer met een leidende positie in de markt. Met de overname wil Zalando zijn positie versterken in het sport- en lifestyle segment, met de focus op basketbal. De transactie ligt nog ter controle bij Duitse en Oostenrijkse autoriteiten, en zal naar verwachting in de eerste helft van 2017 worden afgerond. Alle partijen hebben afgesproken geen financiële details bekend te maken.
Samenvatting
Beeld: Zalando website