Zalando verwacht omzet van 3 miljard euro in 2015
bezig met laden...
Online modegigant Zalando heeft in het derde kwartaal van 2015 de omzet met 42,2 procent zien stijgen tot een bedrag van 713,1 miljoen euro. Wanneer wordt gekeken naar de eerste negen maanden van het boekjaar, heeft het bedrijf een groei van 34,9 procent doorgemaakt. Na negen maanden bedraagt de omzet van het bedrijf 2,1 miljard euro, en het bedrijf verwacht het financiële jaar af te sluiten met een omzet van ongeveer 3 miljard euro.
Net als de omzet ging ook de brutowinst van het bedrijf in het afgelopen kwartaal omhoog. In Q3 van 2014 had het bedrijf een brutowinst van 202,3 miljoen euro behaald, terwijl de brutowinst in dezelfde periode van dit jaar op 288,4 miljoen euro uitkwam. Voor de DACH-regio (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland) nam de omzet in het derde kwartaal met 34,4 procent toe tot 371,2 miljoen euro. In de rest van Europa was de omzet zelfs nog sterker gegroeid. Deze bedrijfstak was goed voor een omzet van 300,8 miljoen euro: een stijging van 52,1 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In totaal was het aantal bestellingen in het derde kwartaal van dit jaar met 42,6 procent gestegen.
Wel lag het EBIT (courant resultaat) van het bedrijf dit jaar een stuk lager dan in Q3 van 2014. Vorig jaar bedroeg dit 3,8 miljoen euro, terwijl het bedrijf het derde kwartaal van 2015 in de min afsloot met een EBIT van -23,5 miljoen euro. Zalando wijt dit onder andere aan de hogere bedragen die in deze periode zijn geïnvesteerd in marketing, waaronder in de app. Toch kan het bedrijf tevreden terugkijken op zowel de eerste negen maanden als het derde kwartaal van 2015. Het bedrijf ligt namelijk goed op schema om de voorspelde groei van 28 tot 31 procent te overtreffen. De directie van de Duitse e-tailer heeft de schatting nu verhoogd naar een groei van 33 tot 35 procent over het hele boekjaar.
“Onze versnelde groei hebben we te danken aan sterke prestatiecijfers, wat illustreert dat we de juiste investeringen doen. We vertrouwen erop dat het bedrijf dit jaar winstgevend zal afsluiten, wat nodig is om verder vooruit te komen,” zei Rubin Ritter, CEO van Zalando. De webwinkel, die momenteel 17,2 miljoen actieve klanten heeft, verwacht dat het internet in de nabije toekomst steeds belangrijker zal worden voor de verkoop van mode. Voor 2015 wordt de groei van deze sector geschat op 19 procent. Zalando verwacht dat het bedrijf, onder andere dankzij zijn grote klantenbestand, kan profiteren van deze marktomstandigheden.