Zeeman voert investeringen op na krimpjaar

Na zowel een teruglopende winst als omzet in 2014 schroeft textielketen Zeeman haar investeringen op. Dat blijkt uit een jaarverslag dat de keten onlangs uitbracht. Met nieuwe winkels in onder andere Spanje en Oostenrijk verwacht Zeeman de komende tijd weer te groeien.

Na de stijgende lijn die Zeeman gedurende de crisis wist vol te houden, daalde in 2014 zowel de omzet als de nettowinst. De omzet daalde van 650,8 miljoen euro in 2013 naar 644,7 miljoen in 2014. In 2014 liep de nettowinst van Zeeman terug naar 8,9 miljoen euro tegenover 13,7 miljoen in het jaar daarvoor. Het bedrijf noemt daarbij de lichte daling van het aantal filialen als een oorzaak, terwijl dat aantal slechts met één winkel terugliep tot 1235 in 2014. Ook de verbouwing van verschillende filialen, die daardoor dagenlang gesloten waren, drukten volgens Zeeman de resultaten.

De investeringen van Zeeman waren in 2014 aanzienlijk hoger dan in het jaar daarvoor. Waar de kledingketen in 2013 nog 13,2 miljoen investeerde, was dat vorig jaar 21,1 miljoen euro. Naast de verbouwing van een aantal filialen, trok Zeeman ook geld uit voor nieuwe ICT- en kassasystemen.

In het verslag schrijven CEO Bart Karis en CFO Albert van Bolderen verder dat de vooruitzichten voor 2015 ´gematigd positief´ zijn. Het bedrijf zal zijn investeringen nog verder opvoeren, zodat er optimaal geprofiteerd kan worden op het moment dat de verkoop weer aantrekt. Ook door middel van nieuwe winkels in Spanje, Oostenrijk en Frankrijk verwacht de textielketen weer te kunnen groeien.

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN