• Home
  • Nieuws
  • Cultuur
  • Amfi-student Elia van den Bergh (21) wint Fashion Fest 2016

Amfi-student Elia van den Bergh (21) wint Fashion Fest 2016

Door Natasja Admiraal

bezig met laden...

Scroll down to read more

Cultuur |REPORTAGE

Opzwepende beats vullen de Lichthal van Het Tropenmuseum. Bezoekers worden deze zaterdag verrast met een modeshow midden in het museum: de finale van mode-wedstrijd Fashion Fest. Dit jaarlijks terugkerende evenement is een initiatief van MAFB (zie kader) en voor deze editie hebben de deelnemers zich laten inspireren door de collectie van het Tropenmuseum. Verfrissend aan de evenementen van MAFB is dat het multiculturele producties zijn waar een gemêleerd publiek op af komt.

Multidisciplinaire wedstrijd met goed concept

Tien teams bestaande uit een ontwerper, haarstylist, make-upartiest en modellen nemen het tegen elkaar op en tonen telkens vier looks. Er wordt een winnaar aangewezen in elk van deze vier disciplines. De internationale jury bestaat uit Shaka Maidoh (Art Comes First), Massamba Lambert (Art Comes First), Steven Dahlberg (chef mode JFK Magazine), Daan van Dartel (curator mode en populaire cultuur Tropenmuseum), Willa Stoutenbeek (oprichter duurzaam pr-bureau W. Green) en Els van der Plas (algemeen directeur Nationale Opera & Ballet). De host van de show is Anna Nooshin, oprichter van online magazine NSMBL, die voor de gelegenheid een outfit draagt van de Nederlandse ontwerper Lisa Konno. Opvallend is de grote diversiteit aan modellen: sommige deelnemers hebben bewust gekozen voor kleinere modellen, anderen zetten meisjes in die te lang zijn volgens de norm van de mode-industrie.

Foto: Les Adu

Mode met Indonesische flair

Wanneer etnische kostuums het uitgangspunt vormen voor hedendaagse mode is het de kunst om een vertaalslag te maken naar nu. De ene ontwerper slaagt hier beter in dan de andere. Een goed voorbeeld zijn de zwartleren mannenjacks met kleurrijk borduurwerk aan de achterkant van Alissa Westerink, geïnspireerd op een kort Sumatraans bruidsjasje uit het depot. “Mode met Indonesische flair”, oordeelde de jury. Haar twee vrouwensilhouetten met Paisleymotieven missen die moderniteit. Het gebruik van accessoires werkt nu eens mee en dan weer tegen: zo geven de transparante enkellaarsjes iets extra’s aan de volledige crèmekleurige collectie van Chris Geurtsen, terwijl de Cleopatra-achtige sieraden gedateerd ogen. Ook de tribal-make-up is iets te letterlijk. Collectioneren blijkt voor veel deelnemers lastig en de ontwerpen zijn soms weinig coherent, mede door het feit dat er slechts vier looks worden getoond.

Jurycommentaar had opbouwender gekund

Jammer is dat het jurycommentaar af en toe een hoog tv-talentenjachtgehalte heeft. “Het doet me denken aan een gebruikt tampon”, aldus Willa Stoutenbeek over de collectie van Joost Vermeer, die zich liet inspireren door een eeuwenoud jurkje uit Indonesië, gemaakt van boomschors en rood op wit beschilderd. De rode verf is uitgelopen en ‘bloedt’ buiten de kaders van het patroon. Beter had de jury iets kunnen opmerken over de potentie van de fraai gebreide mannentrui met loshangende draden. Onduidelijk is of collega-jurylid Steven Dahlberg een compliment geeft of sarcastisch is wanneer hij commentaar geeft op een Marie Antoinette-outfit van Nadine Elele Mengue: “Het oogt heel modern: een paar sneakers eronder en je kunt er zó in naar de Albert Cuyp.” Van een professionele modejury mag je uiteraard een kritische blik verwachten, maar laten we vooral niet vergeten dat het hier om ontwerpers-in-opleiding gaat die het moeten hebben van opbouwend commentaar.

Foto: Paul Koster

Winnende collectie rijk aan technieken

Waar sommige collecties in de uitvoering wat mager ogen, is die van winnaar Elia van den Bergh (21) rijk aan technieken. De derdejaarsstudent aan het Amsterdam Fashion Institute (Amfi) vond voor zijn collectie ‘Insurgent’ inspiratie na een bezoek aan het Tropenmuseum-depot. Hier viel hem een stuk op over de evolutie van de Indonesische mentaliteit: van het kolonialisme tot een modern en onafhankelijk land. Deze transformatie ging gepaard met een terugkerend patroon van rebellie. “Mijn collectie toont de tijdlijn sinds de Indonesische onafhankelijkheid in vier delen: de oude orde-politiek, de nieuwe orde, hervorming en de mentale revolutie vandaag. De kleuren zijn vrij donker, maar de collectie bevat ook rozen in heldere tinten die hoop symboliseren”, vertelt hij na afloop, glunderend en met een grote bos bloemen in de hand. De silhouetten zijn uitgevoerd in overwegend ‘clean-cut’-materialen zoals vilt en neopreen. Ook stelde een stoffenfabrikant een speciale denimsoort beschikbaar die nog niet op de markt is.

Foto: Les Adu

Referenties naar geisha’s en Comme des Garçons

“Het showelement in deze collectie is sterk”, aldus jurylid Willa Stoutenbeek. “De kleuren maken het tot een geheel. Er is duidelijk veel tijd en aandacht in gestoken. Hoewel de modellen meerdere malen voorbij kwamen ontdekte ik telkens iets nieuws. Pas op dat er niet te veel gebeurt.” Van den Berghs collectie bevat inderdaad veel referenties: naar Japanse krijgerskostuums, origami-technieken, geisha’s (handgemaakte steltschoenen) en modehuis Comme des Garçons (de burka-achtige look). Beter doseren, of de ideeën verspreiden over tien looks, zou een meer uitgebalanceerd beeld opleveren. Van den Bergh, kwart-Nederlands en geboren in Jakarta, kwam als baby naar Nederland. Omdat zijn vader hier niet kon aarden keerde het gezin terug naar Indonesië. In 2013 startte hij zijn modeopleiding aan het Amfi. “Ik ben er door ziekte een jaar tussenuit geweest en kijk ernaar uit om mijn studie af te ronden. De meeste Indonesische ontwerpers willen meteen als onafhankelijke designers aan de slag, maar ik wil graag eerst ervaring opdoen bij een bedrijf.”

In de drie overige categorieën wonnen Kyra Vister (haarstyling), Lisa van Steenhoven (make-up) en Saana Mirzaie (model), een 19-jarig Nederlands meisje van Iraanse afkomst dat nog nooit eerder een modeshow had gelopen en volgens de jury ‘iets speciaals toevoegde aan de collectie’. Haar droom om model te worden is na het winnen van deze wedstrijd extra aangewakkerd.

Over MAFB

Music and Fashion Battle (MAFB) is in 2008 opgericht door Marian Duff en Richard Soesanna als een mode-, kunst- en designcommunity voor creatief talent. Het platform zet zich in voor meer verscheidenheid in de mode. In samenwerking met influencers creëert MAFB een podium voor nieuw nationaal en internationaal talent en daagt deze talenten uit in hun visie op innovatie, creativiteit en duurzaamheid. Door middel van events op bijzondere locaties zoals De Nieuwe Kerk Amsterdam, het Amsterdam Museum, de Leidsche Pieterskerk en Museum Willet-Holthuysen, en door jonge creatieven te begeleiden, probeert MAFB een positieve bijdrage te leveren op het gebied van diversiteit binnen de hedendaagse mode-industrie.

Homepage foto: © Les Adu

elia van den bergh
fashion fest
MAFB