Anne Valérie Hash: "Durf pauze te nemen in een systeem waarin alles steeds sneller gaat"
bezig met laden...
Kant- en modemuseum la Cité de la Dentelle et de la Mode in Calais heeft modeontwerpster Anne Valérie Hash uitgenodigd om de eerste 13 jaar van haar werk te laten herleven. De tentoonstelling 'Décrayonner' is een ontmoeting met een uitbundige persoonlijkheid.
Anne Valérie Hash houdt zich al twee jaar op de achtergrond (haar laatste collectie is die van zomer 2014), maar ze laat deze zomer opnieuw van zich horen via een tentoonstelling die geheel aan het scheppingsproces is gewijd: afbreken om beter te kunnen opbouwen. De ontwerpster maakt nauwelijks schetsen, maar ze construeert haar creaties op het lichaam. Daarna maakt ze de toiles, de patronen en uiteindelijk haar kledingstukken. Hash voerde de creatieve leiding over het bekende Franse merk Comptoir des Cotonniers, dat sinds een paar jaar deel uitmaakt van de Japanse Fast Retailing Group waar ook Uniqlo toebehoort. Het contract met Comptoir des Cotonniers is onlangs afgelopen, maar het heeft haar bij een breder publiek bekend gemaakt. Ze is de koningin van het mannelijk-vrouwelijke en de androgynie. Voor het Kant- en modemuseum in Calais is deze tentoonstelling rond het werk van Hash een belangrijke gebeurtenis. "We volgen haar loopbaan al geruime tijd. Als museum richten we ons vooral op mode en op de actuele ontwikkelingen in de textiel," vertelt directeur en conservator Anne-Claire Laronde aan FashionUnited. Dat Hash net als andere grote namen opgenomen wordt in het museum is geweldig, ze is een rolmodel voor haar collega's".
Een garderobe die codes doorbreekt
De tentoonstelling beslaat 500 vierkante meter en omvat een honderdtal modellen die met hulp van curator Sylvie Marot zijn gekozen uit 3.000 exemplaren. Het vormt samen een uniek stylistisch vocabulaire. "De rode draad door dit verhaal wordt gevormd door woorden (lostornen, evenwicht verstoren, uithalen, defragmenteren…) die beschrijven hoe Anne Valérie Hash en haar team te werk gaan en die uitleggen welke handelingen en vervolgstappen dat met zich meebrengt,” legt Marot uit. De expositie is thematisch en niet-chronologisch opgebouwd. Het begint met een jurk die gemaakt is met een herenbroek als uitgangspunt (een van de iconische werken van de ontwerpster) gaat het via de overall (het vlaggenschip van de collecties) en de haute couture die evenwijdig aan de confectie werd ontwikkeld, naar bij het laatste stuk, een mantelpak van kant en reflecterende stof. De route door de expositie verloopt van kleur. Hij ontwikkelt zich van het donker naar het licht, wat benadrukt wordt door nissen met films en foto's - waaronder een gesigneerd door Fabrice Laroche, sinds jaar en dag Hash' assistent. Natuurlijk krijgt ook de kant een ereplaats. "Anne Valérie Hash laat zich inspireren door herenkleding en onderzoekt van daaruit het materiaal. Katoenen en loden stoffen worden gecombineerd met tule, met zijden mousseline en met kant," zegt Sylvie Marot.
Kunst binnen handbereik
Het is geen tentoonstelling waar alles achter glas verborgen is. "We wilden nabijheid creëren, de warmte om de stoffen, de matheid en de glans te kunnen waarnemen", benadrukt de curator, "zodat de complexiteit van de stukken nog beter bewonderd kan worden." Anne Valérie Hash speelt graag met gezichtsbedrog, zodat je vaak een tweede keer moet kijken naar haar bedrukte zijden jerseys, de tweezijdig draagbare ontwerpen, broeken die in jasjes of jurken veranderen, origami-jurken of zelfs kledingstukken die gemaakt zijn met heel andere uitgangspunten… Illustratief: Toen Hash in 2003 geïnterviewd werd door de Andan en de vraag kreeg: "Wat is de huidige mode?" antwoordde zij met "De mode is ergens anders." In dat jaar won zij de prijs.
Drie vragen aan Anne Valérie Hash:
Is deze tentoonstelling een eindpunt of een nieuw begin?
"Het is een manier om een tijdperk af te sluiten. Onbewust had ik alles gearchiveerd, uit respect voor het werk van mijn medewerkers. Ik wilde een pauze, voor mijn man en mijn gezin, want ik had 10 jaar lang onafgebroken gewerkt. Ik was zo eerlijk om die keuze te maken. Ik durfde een pauze te nemen binnen een systeem waarin alles steeds sneller gaat"
Is het tempo waarin de modekalender ons dwingt doorgeslagen?
"Die versnelling heb ik zeker gevoeld. Steeds een nieuwe opkomende generatie die de plaats van een andere inneemt, dat is de kringloop van het leven. Maar er is ook een wedloop, een opwinding die je dwingt om steeds meer te doen. Ik heb haute couture gemaakt, een tweede lijn, kindermode, accessoires, … niemand heeft me ooit gedwongen dat te doen, maar op het moment dat je je een plek verworven hebt, moet je in de race blijven. Ik werd onverzadigbaar, zowel wat het werk betreft als fysiek. Ik kwam enorm aan. En als je een jonge ontwerper bent, maar geen reclame maakt, kun je niet concurreren. Dat is het probleem van jonge ontwerpers, je moet heel wat veren laten. Dus toen besloot ik de wapens neer te leggen."
Dus we zien u binnenkort weer terug?
"Ik ben van plan om uit te rusten, alles te overdenken en zeker ook om terug te komen, maar daarvoor moet er een verbinding en een verdieping ontstaan. Ook de afgelopen twee jaar bij Comptoir des Cotonniers zijn een heel goede ervaring geweest. Ik heb veel gezien en geleerd in een wereld die anders was dan die van mijn collecties. Daar ga ik eens op broeden…"
"Décrayonner" - tot 13 november 2016 - Cite-dentelle.fr
1971 Geboren in Parijs
1991 - 1992 Hogeschool voor de Kunsten Duperré
1992 - 1995 Hogeschool Chambre Syndicale de la Couture Parisienne
2001 Eerste zelfstandige collectiepresentatie voor Fillemâle
2002 Lanceert Anne Valérie Hash haute couture
2003 Wint l'Andam design award
2006 Lanceert schoenenlijn
2007 Lanceert tassenlijn
2008 Meisjeslijn Mademoiselle en tweede lijn AVHASHBY
2009 Wordt Chevalier des Arts et des Lettres
2013 Het merk telt zo'n 120 verkooppunten in binnen- en buitenland.
2014 Last pauze in en kiest voor werken achter de schermen als creatief directeur bij Comptoir des Cotonniers
2016 Overzichtstentoonstelling in 'La Cité de la Dentelle et de la Mode'
Foto's: Portret Anne Valérie Hash, catalogus van de tentoonstelling en silhouet collectie Vice et Versa ©Fabrice Laroche.