‘Cultural Threads’: een tentoonstelling over textiel als medium voor politiek-maatschappelijke vraagstukken

Verschuivende machtsverhoudingen, het mengen van culturen en het vervagen van grenzen tussen mens en land, dat zijn de onderwerpen van de tentoonstelling ‘Cultural Threads’ die van 24 november 2018 tot en met 12 mei 2019 te zien is in het TextielMuseum Tilburg. Volgens het persbericht van het museum presenteert de tentoonstelling ‘Cultural Threads’ bijzonder werk van hedendaagse kunstenaars waarin textiel als instrument wordt gebruikt om ideeën te verbeelden over politiek-maatschappelijke vraagstukken’.

Voor de tentoonstelling gaf het TextielMuseum vier kunstenaars, waaronder Eylem Aladogan, Célio Braga, Jennifer Tee en Vincent Vulsma, de opdracht in het TextielLab nieuw werk te maken. Naar eigen zeggen geeft de tentoonstelling door het tonen van films, schetsen, stalen en inspiratiebronnen inzicht in het onderzoek- en maakproces van de kunstenaars.

Zo verdiepte Eylem Aladogan zich in de textielnijverheid van het Ottomaanse Rijk. Aanleiding voor haar interesse in deze periode is de huidige politieke actualiteit in Turkije. Célio Braga ontwikkelde voor het TextielMuseum de installatie 'Memory Unsettled', waarin hij de kwetsbaarheid van het menselijk bestaan onderzoekt. Jennifer Tee deed onderzoek naar palepai en tampan textielen uit Zuid-Sumatra, Indonesië dat resulteerde in kleden en Vincent Vulsma ontwikkelde na het bestuderen van de trans-Atlantische slavenhandel en de rol die goederen als textiel en indigo hierin hebben gespeeld voor het TextielMuseum een installatie bestaande uit drie series: 'Guinea', 'Return' en 'Voyage'.

Naast het werk van de vier kunstenaars toont ‘Cultural Threads’ bestaand werk van internationale kunstenaars die zich met dezelfde thema’s bezighouden: Hana Miletić, Otobong Nkanga, Aiko Tezuka en Mary Sibande. ‘Verhalenverteller’ Akwasi maakte speciaal voor ‘Cultural Threads’ een audiotour waar te horen is hoe de kunstwerken hem raken en aan het denken zetten.

Beeld: Mary Sibande, Caught in the Rapture (2009) © courtesy of Gallery MOMO, via Textielmuseum