(advertentie)
(advertentie)
Fashionclash organiseert het eerste Nederlandse fashion filmfestival

De modefilm, het is geen nieuw genre binnen film, maar in Nederland wordt er nog vrij weinig aandacht aan besteed. Jammer, vindt Branko Popovic, organisator van het modefestival Fashionclash, en daarom organiseert hij het eerste internationale fashion filmfestival in Nederland.

Fashionclash Fashion Film Festival vindt 3, 4 en 5 november aanstaande plaats in Maastricht. Op het festival wordt een gecureerde selectie van relevante fashion films van afgelopen jaar en premières waaronder Kill Your Darlings van Maarten van Mulken en filmmaker Pascal Baillien getoond. Er staan in totaal 60 korte modefilms op het programma. Daarnaast worden er workshops gegeven, vinden er fashion film talks plaats en is er een expositie te zien over filmmakers en ontwerpers die experimenteren met het genre.

Fashion Film als communicatiestrategie

Een unieke gelegenheid voor een breed publiek om kennis te maken met de modefilm. Ook voor retailers is dit festival interessant. Of júíst voor retailers is dit festival interessant. Branko Popovic: “De modefilm is een heel goed medium om je merk neer te zetten. In landen zoals Engeland zie je dit steeds vaker. De fashion film is de laatste jaren uitgegroeid tot een essentieel onderdeel van de communicatiestrategie van elk modemerk. In plaats van een fotolookbook wordt er een film rondom het modemerk gemaakt. Je kunt op deze manier een verhaal vertellen dat ook nog eens makkelijk gedeeld kan worden. Neem als voorbeeld de film Georgetown Optician - “Our Family Knows Glasses”, de brillenfilm van regisseur Dean Alexander. Dat is een Wes Anderson-achtig film, waarbij je bijna vergeet dat het over brillen gaat, maar de boodschap tóch overkomt. Of de film Dance a measure, van tassenontwerper Milan Palma, waarin twee dansers een performance uitvoeren met twee handgemaakte leren tassen. Zo mooi."

Er is op FFFF ook genoeg ruimte voor debat en contemplatie rondom het modegenre. Op de openingsavond van het festival wordt de documentaire We Margiela van het Nederlandse Mint Film office gedraaid . In de documentaire vertelt mede-oprichter Jenny Meirens en het creatieve team achter het modehuis voor het eerst het verhaal van de ontstaansgeschiedenis van het merk. Voor de documentaire zijn ‘diepgaande interviews gehouden en wordt er uniek archiefmateriaal getoond.’ De filmmakers, het Rotterdamse Mint Film office, zijn op zoek gegaan naar de impact van Maison Margiela op de huidige modewereld.

Het festivalprogramma speelt zich af op drie locaties waaronder de hoofdlocatie Lumière Cinema Maastricht, de Bijenkorf en Thiessen Wijnkoopers. Het festivalprogramma is gedeeltelijk gratis toegankelijk. De kaarten zijn te koop via fashionclash.nl.

Foto: Fashionclash Fashion Film Festival