• Home
  • Nieuws
  • Cultuur
  • Meekijken met het ontwerpproces bij In No Particular Order

Meekijken met het ontwerpproces bij In No Particular Order

Door Tessa Guntlisbergen

bezig met laden...

Scroll down to read more

Cultuur |REPORTAGE

Talentontwikkeling is een van de doelen van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie. Jaarlijks krijgen ongeveer dertig jonge, creatieve ontwerpers een individuele subsidie, bestemd voor nieuw werk als materiaal, onderzoek, apparatuur of projecten in het buitenland. De producten die de 32 ontwerpers, afkomstig uit verschillende disciplines in de creatieve industrie, dit jaar met deze steun hebben gemaakt, worden tijdens de expositie In No Particular Order als onderdeel van de Dutch Design Week in Eindhoven gepresenteerd. FashionUnited was erbij.

Ontwerpers over het ontwerp- en maakproces bij In No Particular Order

De eerste editie van In No Particular Order in 2014 richtte zich op de maker en de studio. Vorig jaar liet de tentoonstelling bezoekers meekijken in een database met beelden uit de persoonlijke archieven van de designers. Dit jaar staat het ontwerpproces centraal. Hoe organiseren aanstormende ontwerpers, afkomstig uit onder andere mode, architectuur en grafisch design, hun praktijk en wat betekent het voor hen om een ontwerppraktijk te hebben? Dat is de vraag die curator Agata Jaworska bij deze derde editie van In No Particular Order, die tot en met 30 oktober loopt, centraal stelt. Een insteek die in het verlengde ligt van het thema van de vijftiende editie van de Dutch Design Week, ‘The Making of’, waarbij het maakproces voorop staat en duidelijk wordt hoe dagelijkse gebruiksproducten tot stand komen.

Dit jaar is gekozen voor een interactieve manier van presenteren. Niet alleen door de ontwerpers zelf, die in de presentaties van hun ontwerpen opvallend vaak gebruikmaken van bewegend beeld en geluid, maar ook door Jaworska, die bezoekers door middel van gesprekken met een deel van de ontwerpers wil laten meekijken in het proces achter hun creaties. Designers als Liselore Frowijn, David Laport, Kim David Bots en Celine de Waal Malefijt en Jorien Kemerink van studio KNOL vertellen over hun ervaring met verschillende onderdelen van het ontwerp- en maakproces, waaronder professionalisering, samenwerking, positionering en discipline.

De rol in het huidige modesysteem kritisch bekeken

Een stellage vlak naast de ingang van de industriële expositiezaal toont de collectie van Karin Vlug en Lisa Konno, genaamd Collect. Beiden afgestudeerd aan de ArtEZ in Arnhem, maakten Vlug en Konno een flexibel en ‘never-ending garment’, dat dragers steeds kunnen blijven aanpassen. Met verschillende delen van kledingstukken, zoals een mouw en een kraag, kunnen eindeloze combinaties gemaakt worden. Bezoekers kunnen deze combinaties zelf maken in het speciale DIY-systeem dat de designers creërden.

Voor Konno is ethiek en het nadenken over het huidige modesysteem een belangrijk punt in het ontwerpproces. “Het is enerzijds belangrijk om je niet helemaal te distantiëren van hoe het modesysteem nu werkt. Je kunt dan van binnenuit werken door samen te werken met bedrijven die bijvoorbeeld nog niet duurzaam produceren om samen te kijken of je daar iets op kunt bedenken. Maar ik zou niet gaan werken voor een bedrijf waar ik niet achter sta.”

”Samenwerking zorgt ervoor dat je geen buitenbeentje bent”

Hoewel het de eerste samenwerking is tussen Konno en Vlug, is voor die eerste naast ethiek ook het bundelen van de krachten van gelijkgestemde, jonge designers erg belangrijk. “Het is heel goed om alle goede ideëen die jonge ontwerpers hebben, voor veranderingen te laten zorgen in het huidige modesysteem. En dat werkt nu al, omdat zoveel ontwerpers daarmee bezig zijn.” Door de krachten te bundelen, zou een front kunnen worden gevormd. “Dat zorgt ervoor dat je sterk staat en je geen buitenbeentje bent.”

Iemand die samenwerken ook belangrijk vindt is David Laport. Afgestudeerd aan Fashion and Textile Design aan de Royal Academy of Art in Den Haag, toont de ontwerper zijn op gemuteerde bloemen geïnspireerde collectie genaamd Tulipa. Met in het achterhoofd de bloemen, die door het gebruik van technologieën en gif rare vormen aannemen, ontwierp Laport twee kledingstukken in tulp-achtige vorm. “Het proces is complex. Je moet denken aan onder andere productie, maten, sampling.” Laport werkt als freelancer voor verschillende bedrijven, wat hij naar eigen zeggen als positief ervaart. “Ik heb het geluk dat ik veel vrijheid krijg in mijn werk. Je ontwerpt samen met hen. Ik maak het ontwerp en zij passen het aan naar hun wil.”

Frowijn: “Ik doe wel mee met het traditionele modesysteem”

Aan de buitenkant van de zaal hangt de collectie Afropolitan van de aan de ArtEZ afgestudeerde Liselore Frowijn. De collectie, bestaande uit met name jurken en bovenstukken in vrolijke kleuren en prints, is het resultaat van een samenwerking met stoffenfabrikant Vlisco. De creaties zijn enerzijds geïnspireerd op Vlisco’s archief van traditionele Afrikaanse stoffen en anderzijds op het Igbo volk, de inheemse bevolking van Zuid-Nigeria.

Het is niet de eerste samenwerking tussen Vlisco en de ontwerpster. Naast haar eigen werk, is ze freelancer voor de in Helmond gevestigde fabrikant. Een combinatie die volgens Frowijn af en toe pittig kan zijn. “Ik had vorige week een show bij Vlisco en toen ik terugkwam uit Helmond zat ik nog een hele werkdag in mijn studio. Het is gewoon dubbel, maar ik ben nog jong en heb de energie dus ik wil er gewoon voor gaan.” Samen met Vlisco is Frowijn bezig om lokale initiatieven in Afrika op te zetten. “We willen deze initiatieven in de landen zelf opzetten, zodat jong talent daar een platform krijgt en het traditionele karakter van Vlisco in een nieuw jasje kan worden gestoken,” aldus de ontwerpster over samenwerkingen.

Net als veel andere ontwerpers die hun creaties tonen bij In No Particular Order, denkt ook Frowijn na over haar rol in de modeindustrie. “Ik doe wel mee met het traditionele modesysteem van de fashionweek, omdat ik denk dat dat de top is van alle platformen die er zijn. Als ik mijn werk daar kan presenteren, weet ik dat veel mensen het zien. Dat is belangrijk, want je steekt er veel energie en passie in.”

In No Particular Order is van 22 tot en met 30 oktober 2016 te zien in het Veemgebouw op Strijp-S in Eindhoven.

Beeld: FashionUnited

Dutch Design Week
in no particular order