• Home
  • Nieuws
  • Cultuur
  • Modebelofte 2017: De grens tussen digitaal en realiteit nader bekeken

Modebelofte 2017: De grens tussen digitaal en realiteit nader bekeken

Door Tessa Guntlisbergen

bezig met laden...

Scroll down to read more

Cultuur |REPORTAGE

De V&D in de Eindhovense binnenstad is er nooit in geslaagd om innovatief en vlot te zijn. Op de plek waar tot vorig jaar de damesaccessoires van het omgevallen warenhuis lagen, stonden afgelopen week echter silhouetten met op de toekomst gebaseerde mode en waar voorheen kledingcollecties hingen, toonde Vlisco nu verschillende creaties. De tot voor kort rommelige begane grond van het pand aan de Vrijstraat werd vrijgemaakt voor diverse tentoonstellingen en projecten van de Dutch Design Week (DDW) 2017. FashionUnited was aanwezig op de slotdag.

Omgeven door nog loshangende elektriciteitsdraden aan het plafond en enkele restanten van muren en roltrappen, loopt de bezoeker van Modebelofte door een donker labyrint. In het doolhof, afgeschermd door half transparante stukken zeil, bevindt zich het ene na het andere modeontwerp van internationale kunstacademie-alumni. De creaties richten zich allen op de grens tussen digitale technologieën en realiteit, wat past binnen het thema van dit jaar: ‘Digital Realists’. Curatoren Harm Rensink en Lisanne Fransen geven tevens een knipoog naar de gaande genderdiscussie. De silhouetten van mannequins, en daarmee mannelijke of vrouwelijke kenmerken, zijn weggelaten. In plaats daarvan hangt het merendeel van de ontwerpen aan een stellage en komt het menselijke karakter tot uitdrukking door middel van maskers, een hoofddeksel en schoenen.

Het gevolg van digitale technologieën nader bekeken

Modebelofte werd vijf jaar geleden opgericht als onderdeel van de DDW in Eindhoven, een jaarlijks terugkerend, internationaal evenement waarbij design centraal staat. Modebelofte toont ieder jaar bijzondere creaties van net afgestudeerde kunstacademie-studenten van over de hele wereld. Eerder gebruikte het initiatief onder andere het Philips Stadion en het dak van De Bijenkorf als locatie. Dit jaar heeft V&D pandeigenaar Pensioenfonds MN de begane grond ter grootte van 2.500 vierkante meter beschikbaar gesteld voor Modebelofte-initiatiefneemster Ellen Albers. De locatie, die ook wordt gevuld door een kleine koffiezaak, een design kapsalon en een robotruimte, vormt het belangrijkste DDW-onderdeel in het stadscentrum van Eindhoven. De ruimte trekt daarmee op de druilerige zondagmiddag veel bezoekers. Niet alleen design-fanaten, maar ook nieuwsgierige stadsbezoekers.

Met name die laatste groep komt met een verwonderde indruk naar buiten. De creaties die ze zojuist hebben gezien, laten namelijk zien hoe digitale technologieën de manier van leven in de toekomst zouden kunnen beïnvloeden. Een tegenwoordig uitgemolken onderwerp, maar hier bekeken op een breder vlak. “De snelheid waarmee digitale technologieën voortschrijden werkt betoverend, het jaagt ons op naar onbekende terreinen van de gedragspsychologie en esthetiek, terwijl anderen achterblijven in een disfunctioneel analoog tijdperk,” verklaart de organisatie.

Eén van de ontwerpers die heeft gekeken naar gedrag als gevolg van nieuwe technologieën, is de Britse Maddie Williams, die afstudeerde aan de University of Edinburgh. Haar werk is gebaseerd op een verhaal over zes vrouwelijke figuren die in een utopische, futuristische samenleving zonder elitair gedrag een eigen feministische collectie creërden met behulp van afgedankte materialen uit eerdere tijdperken. “Ik wilde een collectie maken die protesteert tegen wat ik tegenwoordig zie gebeuren in de wereld,” zegt Williams, die naar eigen zeggen verwijst naar “een regressie van collectieve waarden tegen uitsluiting, intolerantie en blind consumentisme”. Naast University of Edinburgh, zijn ook kunstacademies in Londen, Antwerpen, Amsterdam en Florence vertegenwoordigd.

Modebelofte en Vlisco werken samen met jong modetalent

De expositie biedt naast de creaties van de modestudenten ook ruimte voor een samenwerking tussen Modebelofte en Vlisco. De samenwerking betreft een initiatief waarbij net afgestudeerde modetalenten de kans krijgen een experimenteel project te doen. Ze krijgen daarbij hulp van het Helmondse textielbedrijf en pioniers op het gebied van textiel en wetenschap. Ditmaal was het de beurt aan Sander Bos, een afgestudeerde van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen. In zijn capsule collectie genaamd ‘Dames’ speelde Bos met vrouwelijkheid en voegde hij lichteffecten toe aan klassieke stoffen. De ontwerper werkte voor de lijn onder andere samen met wetenschappers van de TU Eindhoven en Metafas, een expert op het gebied van printed electronics.

Nu duidelijk is dat Hudson’s Bay, dat vorige maand haar eerste Nederlandse filialen opende in Amsterdam, zich niet in het voormalige V&D-pand in Eindhoven zal vestigen, wordt de ruimte in ieder geval tot eind dit jaar gebruikt als een creatieve broedplaats. Tegen het ED liet Modebelofte-initiatiefneemster Albers weten ook na de DDW gebruik te willen maken van de ruimte. “We krijgen de sleutel tot 31 december dus wellicht kunnen we iets doen rond de kerstdagen. Het pand is nu echt een doorn in het oog van de binnenstad,” aldus Albers tegenover de krant.

Beeld: FashionUnited

DDW
Dutch Design Week
Modebelofte
Vlisco