Serie 'Killing Eve' heeft meeste invloed op consumentenmode

BBC’s Killing Eve heeft het meeste invloed op de consumentenmode. Dat blijkt uit een onderzoek van mode-zoekmachine Lyst en Pinterest. De twee bedrijven deden onderzoek naar de invloed van televisiepersonages op mode. Dat resulteerde in een lijst met 11 televisiepersonages en persoonlijkheden die de meeste invloed hebben op de consumentenmode.

Voor het onderzoek analyseerden de twee partijen hun wereldwijde datasets met zoekresultaten van 306 miljoen maandelijkse gebruikers. Villanelle, de hoofdpersoon uit de Britse serie Killing Eve staat bovenaan de lijst van meest invloedrijk personages voor de consumentenmode. Pinterest zag een 1.060 procent stijging (jaar op jaar) in zoekopdrachten naar outfits van het personage. Lyst meldt dat de looks van het tweede seizoen zorgden voor een toename in zoekopdrachten in april en mei. Zoekopdrachten naar Rosie Assoulin stegen met 49 procent, Chloé pakken met 32 procent en Diane von Furstenburg jumpsuits 29 procent.

Ook Netflix serie ‘Chilling Adventures of Sabrina’ blijkt veel invloed te hebben en vooral de preppy trend aan te zwengelen. De bovennatuurlijke hoofdpersonage Sabrina Spellman draagt vaak uit een trui en een minirok. Dit leidde tot 49 procent meer zoektochten naar ribgebreide truien op Lyst en 35 procent meer zoekopdrachten naar geruite rokken. Pinterestgegevens bevestigen dat de zoekopdrachten naar de show met 7.450 procent zijn toegenomen.

Deze televisiepersonages (en persoonlijkheid) hebben volgens Lyst en Pinterest de meeste invloed

Big Little Lies heeft invloed op de luxe mode, blijkt tevens uit het onderzoek. Lyst en Pinterest onthulden dat het derde meest invloedrijke tv-karakter Renata Klein van ‘Big Little Lies’ is, die wordt gespeeld door Laura Dern. Zoekopdrachten op Pinterest voor Big Little Lies outfits zijn gegroeid met 490 procent in vergelijking met vorig jaar, en Lyst kan bevestigen dat Dern's karakter de reden is hiervoor.

Tan France is de meest invloedrijke tv-persoonlijkheid. De populaire style-expert van het programma Queer Eye. Naast het leveren van mode-expertise aan de make-over-kandidaten van de show, maakt France indruk met zijn kenmerkende stijl van gestreepte shirts met patronen en strepen. Zoekopdrachten naar deze shirts zijn met respectievelijk 58 procent en 39 procent toegenomen. Meer dan 300 gebruikers zochten in de eerste twee weken van maart specifiek naar een "Tan shirt", blijkt uit het onderzoek.

Tienerseries nemen het grootste deel van de lijst in beslag, blijkt uit het rapport. De fictieve tv karakters die worden genoemd zijn tienerheks Sabrina Spellman, Veronica Lodge van "Riverdale", Eric Effiong van Netflix' "Sex Education", Zoey Johnson van "Grown-ish", Ava Jalali van "Pretty Little Liars: The Perfectionists" en Eleven van"Stranger Things".

Editor note: Alinea 2 is aangevuld na publicatie. Het nieuws komt van onze Amerikaanse correspondent. Vertaling en bewerking vanuit het Engels: Saraï van Well.

Image: Unsplash

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN