10Days: "We willen meer seizoenloze mode"
bezig met laden...
Van een toevallige ontmoeting op het terras naar vriendschap tot aan het hoofd staan van een eigen merk. Myon Veenendaal en Barbara Hilbrink vonden elkaar mede door dezelfde kledingstijl en het ongenoegen dat deze stijl nog niet makkelijk beschikbaar was. In 2007 richtten ze daarom 10Days op, een merk dat draait om comfort, stijl en een gevoel van vrijheid.
Destijds begon het met een vrouwencollectie met 15 verschillende stijlen in 3 kleuren. Na 10 jaar zijn de stijlen veel uitgebreider en zijn een mannen- en kindercollectie al langer onderdeel van 10Days. Dit jaar komen daar ook nog een home- en body-collectie bij. “Het wordt nu nog meer een lifestyle. Voor het ondergoed was bijvoorbeeld enorm veel vraag.” Vanaf het begin van de zomer is deze lijn beschikbaar.
10 jaar 10Days: “Be unexpected or simpel, never regular”
De signatuur van 10Days is duidelijk omschreven in hun slogan: “Be unexpected or simple, never regular.” “We zijn heel stijlvast,” aldus Myon. “En het is een logisch gevolg als je een kenmerkende stijl hebt, dat alle collecties en stukken met elkaar te combineren zijn.” 10Days werkt namelijk niet met collecties, maar met chapters. Deze zogenoemde hoofdstukken liggen in het verlengde van elkaar en zijn daardoor goed met elkaar te combineren. Wel is het zo dat een voorgaand ‘hoofdstuk’ niet opnieuw te bestellen is.
Het werken zonder seizoenen is op dit moment ook te zien in de modewereld. ‘See now buy now’-shows zijn gericht op het direct verkrijgbaar stellen van de getoonde items die ook aansluiten bij het seizoen. “Dat zie ik liever nog veel meer,” aldus Barbara Hilbrink, mede-oprichter en verantwoordelijk voor het ontwerp van de collecties. Items van de 'winter'-collectie kunnen bijvoorbeeld prima samengaan met zomer-items. Ook met de leveringen houden ze rekening met wat de klant nu nodig heeft. Geen winterjassen in augustus bijvoorbeeld. “De stijl die we hebben is niet zo zeer nieuw,” vertelt Myon, “maar de mogelijkheid van het combineren wel.”
Genderless en wereldwijd de toekomst voor 10Days
Niet alleen zijn de verschillende stijlen: sportief, chic, comfortabel en stijlvol moeiteloos met elkaar te combineren, veel items zijn ook voor mannen en vrouwen geschikt. “Deze broek kan namelijk ook door mijn vriend gedragen worden,” licht Barbara toe.
In genderless kleding ziet Barbara de toekomst. “Dat is een intuïtie en die heeft er tot nu toe niet naast gezeten.” Bijvoorbeeld de oversized hoodie die Myon draagt op dat moment, is geïnspireerd door een look die ze hebben gezien in New York. “Een hele kleine vrouw, met waarschijnlijk de hoodie van haar lange vriend die bijna tot op de grond viel.” Inmiddels is een dergelijk ontwerp verwerkt in de nieuwe collectie. In de nieuwste campagne van 10Days zijn ontwerpen te zien op mannelijke en vrouwelijke modellen.
Het merk blijft dus altijd in beweging. “Tien jaar is voor ons heel speciaal, waar binnen de volgende tien jaar zien kunnen we niet voorspellen.” Toch heeft het duo een specifieke wens en hun blik gericht op het buitenland. Naast buurland Duitsland gaat het toch al snel over New York, Los Angeles, Tokyo en Sydney. “Dat zijn plekken waar we onze inspiratie vandaan halen en waar 10Days past.
Beeld: 10Days