De 13e editie van de Modefabriek, Nederlands meest geliefde modevakbeurs, is wederom een succes geworden. De vernieuwende beurs vond op 11 en 12 augustus jongstleden plaats in een voormalige vliegtuighangar op het oude Fokkerterrein in Schiphol Oost. Tegen deze industriële achtergrond presenteerden 116 exposanten ruim 170 nieuwe collecties voor volgend jaar zomer.

De Modefabriek trok ook deze keer een gemeleerd publiek van retailers uit alle windstreken, vakorganisaties en modevakstudenten. Aangetrokken door het hoge modische gehalte van de exposanten met sterk vernieuwende en originele collecties die vooral in gespecialiseerde boetieks op hun plaats zijn.

Onder de nieuwe binnenkomers viel deze keer de toegenomen aandacht voor het jeansgerelateerde segment op. Internationaal jeansmerk G-star stal zondag de show met een feestelijk georganiseerde boottocht over het IJ voor belangstellende beursbezoekers. Daarnaast maakten labels als Indian Rags, GAS en Nudie Jeans hun entree.

De tweedaagse beurs wordt alom geroemd om haar prettige 'relaxte' sfeer en vernieuwende collecties. Rozemarijn de Witte (38) bezoekt de Modefabriek minimaal één keer per jaar. "Alleen de sfeer is al een goede reden om hier te komen" aldus De Witte. "De opzet is mooi simpel en heeft internationale allure."

Met een geschat bezoekersaantal van 2100 belangstellenden uit de branche werd de zondag het drukst bezocht. Op de tweede beursdag was het iets rustiger met circa 1400 bezoekers, "maar" zo meldde Derk Koens van het chique engelse schoenenmerk Audly, "op maandag was de kwaliteit van de bezoekers weer hoger".

Koens, een ervaren exposant die al voor het vierde jaar op de Modefabriek staat, is vol lof. Koens: "Ik ben meer dan tevreden over deze beurs, die elk jaar beter lijkt te worden."

Ook Ivet Laheij Portier van Trix en Rees, een nieuwkomer op deze beurs, is enthousiast. Portier: "Dit is de eerste keer dat we op een modevakbeurs staan en dit merk is hier helemaal thuis.

De sfeer is prettig en een stuk persoonlijker dan bijvoorbeeld in Düsseldorf, op een zo massale beurs als de CPD zouden wij ons doodongelukkig voelen."

Coördinatrice van de Modefabriek, Annelies Tjassens bevestigt dat gevoel: "De sfeer is inderdaad een belangrijk element van deze beurs. Bij de organisatie besteden wij veel aandacht aan vormgeving, muziek en stemming ten einde de beurs open en toegankelijk te houden".

Een selectiecommissie bewaakt het niveau van de exposanten. Tjassens: "Daardoor heeft deze beurs de afgelopen jaren zo kunnen groeien zonder aan kwaliteit in te boeten."

De Modefabriek heeft zich inmiddels bevestigd als toonaangevende modevakbeurs in Nederland, die alleen maar blijft groeien. Aan de exposanten zal het niet liggen.

Hein Steenman van Relegion: "Er is voldoende ruimte voor groei, graag zelfs! Dat trekt nog meer publiek."

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN