Op 9 en 10 februari vond de veertiende editie van Nederlands "enige echte modevakbeurs" de Modefabriek plaats. Hier konden detaillisten, stylisten en andere modeprofessionals alvast indrukken opdoen van de wintercollecties voor komend jaar. Als locatie was voor de derde maal gekozen voor de ruime Fokker Business hallen nabij Schiphol Airport. Een verstandige keuze omdat de beurs wederom sterk is gegroeid. Dit seizoen vonden maar liefst 230 labels hun weg naar de Amsterdamse beursvloer en met 168 stands - 108 in augustus 2002 - is ook het aantal exposanten stevig toegenomen.

De zondag werd traditiegetrouw het drukst bezocht en ook in de bezoekersaantallen is een duidelijke stijging te signaleren. Ruim 2500 bezoekers de eerste dag, tegen 2100 vorig seizoen. Cheryl Heutink, Filippa K, heeft het zondagmiddag lekker druk. Heutink: "Ik heb de afgelopen jaren met andere merken al goede ervaringen gehad met deze beurs en nu voor het eerst met Filippa K bevalt het weer uitstekend. Ik heb nog geen tijd gehad om de rest van de beurs te bekijken, zo druk is het."

Ook Shopie Prent van Bruno Antognini, dat voor de derde maal op de beurs is vertegenwoordigd, is tevreden. Prent: "De Modefabriek is een belangrijke beurs voor ons, omdat je hier een totaal andere clientele treft dan bijvoorbeeld in Brussel. Op deze beurs komt een veel modischer klant."

De organisatie van de Modefabriek hecht veel waarde aan het hoog modische gehalte van de beurs en biedt daarnaast ook jonge Nederlandse ontwerpers de mogelijkheid om hun werk aan een groter publiek te tonen. Annelies Tjassens: "Voor deze editie hebben we een aantal jonge ontwerpers uitgenodigd die de ambitie hebben een eigen label te starten. Zij krijgen ruggesteun en het is ook goed voor het aanbod op de beurs."

Voor deze veertiende editie werd voor de eerste maal vijf euro toegang gevraagd. Tjassens: "We zijn toegang gaan heffen om de drempel iets te verhogen en ons echt te beperken tot de modeprofessional." Uit de bezoekersaantallen is af te lezen dat dit geen negatief gevolg heeft gehad, want de veertiende Modefabriek mocht maar liefst 4800 bezoekers begroeten - 1000 meer dan vorig jaar. Andere nieuwigheden waren de publicatie van het eerste fullcolour Modefabriek magazine en de Modefabriek Cinema waar de ontroerende documentaire 'Superpoes' over Mathilde Willink en de korte film 'Het stoffelijk geheugen' over de emotionele waarde van kleding, te zien waren.

Voor de volgende editie wil de Modefabriek zich meer richten op buitenlandse bezoekers. Daartoe is de organisatie uitgebreid en momenteel in gesprek met een aantal buitenlandse ambassades. De Fokker Hallen bieden bovendien voldoende ruimte om voor de vijtiende editie ook het aantal stands verder uit te breiden. De discussie over uitbreiding van twee naar drie dagen Modefabriek is voorlopig gesloten. Tjassens: "Als de exposanten bezwaar maken dan luisteren we, maar de Modefabriek blijft groeien dus we zullen zien wat de toekomst brengt (lacht)."
 

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN