5 vragen aan Marcha Hüskes
bezig met laden...
Ontwerpster Marcha Hüskes wilde meer items ontwerpen dan binnen haar gelijknamige label pasten. Vorig jaar lanceerde ze daarom haar eerste capsule collectie, die de naam ‘ Mila & James’ meekreeg. Nu groeit de collectie uit tot een volwaardige tweede lijn. FashionUnited sprak Marcha Hüskes over haar nieuwste kindje: Mila & James.
1. Hoe ontstond Mila & James?
“Het ontstond vanuit mijn eigen behoefte en gevoel om als ontwerper iets nieuws te doen. Vooral omdat ik geïnspireerd werd aan mijn bezoek aan Parijs vorig jaar; er waren zoveel mooie stoffen die niet geschikt waren voor de Marcha Hüskes-collectie, maar waar ik wel graag iets mee wilde doen. Vanuit daar heb ik besloten om een nieuwe lijn op te zetten. We zijn begonnen met een capsule collectie in februari, die we als wintercollectie in de markt hebben gezet. We kozen ervoor om het als capsule collectie te lanceren, om zo te kijken welke onderdelen van de collectie het interessantste waren.” Vervolgt: “De naam Mila & James is een vernoeming naar mijn zoon James. En als hij een meisje was geweest, had hij Mila geheten. Dat er een jongensnaam in zit is trouwens een kleine verwijzing; in de toekomst hoop ik ooit ook een mannenlijn te starten.”
2. Waarom wilde je een tweede label opzetten?
“Ik wilde graag een ander beeld en gevoel neerzetten, en dat paste niet in de Marcha Hüskes-lijn en daar wilde ik me juist ook los van maken. Mijn handschrift is natuurlijk wel hetzelfde, maar we hebben een andere strategie en beeld gekozen. Met een meer casual stof en silhouet, waarmee je een andere en bredere doelgroep kan bereiken.”
3. Wat kan je over de collectie vertellen?
“De doelgroep Mila & James zijn vrouwen van 25 jaar en ouder is; de items zijn frisser en jonger dan die de Marcha Hüskes-collectie. Bij Mila & James wil ik meer rust brengen, door de basis door te trekken. Basisstukken - de luxury essentials - zijn onder meer mooie broeken, tops en blouses en jersey tops. Deze worden ook meegenomen naar de volgende seizoenen en vormen de rode draad in de collecties. Sommige stoffen zijn zo mooi dat je die niet ieder seizoen hoeft te vervangen. Om elke collectie een fris beeld neer te zetten maken we ook key pieces van bijzondere stoffen.”
4. Hoe ga je het in de markt zetten?
“De Marcha Hüskes-collectie is lastig om in Nederland te verkopen; en deze nieuwe lijn is juist heel geschikt voor de Nederlandse markt. Dat kan doordat de makkelijk draagbare silhouetten beter bij Nederlandse vrouw passen, en het prijssegment sluit beter aan. Verder lanceren we de tweede lijn ook in het buitenland, waar de eerste lijn al wordt verkocht. Voor de verkoop kunnen we een bredere groep retailers aanspreken en gaan we dit via een webshop verkopen. We hebben nog geen vaste deadline voor de webwinkel, maar die komt er waarschijnlijk in het najaar. De focus voor Mila & James ligt nog op Nederland, maar er kan besteld worden uit de hele wereld.”
5. Hoe lastig is het om in deze tijd een nieuw label op de markt te brengen?
“De markt is nog nooit zo moeilijk geweest. In het buitenland trekt het al bij; op vakbeurs Scoop in Londen waren de reacties heel positief. De sfeer was goed en er zijn nieuwe accounts bijgeschreven. In Nederland is het inkoopbeleid van retailers nog erg voorzichtig. Ze laten er liever nog een seizoen over heen gaan, om je te volgen. Maar voor ons is dit een hele organische en logische stap. Zeker niet in de meest makkelijke tijd, maar we zitten in een niche en daarom wilden we iets doen wat toegankelijker was. We zoeken overigens nog wel investeerders omdat we groeien, maar tot op heden financieren we dit uit eigen zak.”
Om voor beide collecties de juiste verkooppunten binnen Nederland op te bouwen werkt Marcha Hüskes dit seizoen samen met Inge Steverink van Blij & Co. Fashion Agency. De lente/zomer collecties van Marcha Hüskes en Mila & James zijn de hele maand Augustus in te zien in de showroom van Blij & Co. in het WFC te Amsterdam.
Beeld: Mila & James