Aandacht mannenmode groeit
bezig met laden...
De belangstelling voor mode onder mannen groeit. Dat geldt voor mannelijke modeconsumenten en voor ontwerpers. Mannen besteden meer tijd en geld aan hun uiterlijk en dit jaar zal ruim eenderde van de modestudenten aan de kunstacademie in Arnhem met een mannencollectie afstuderen. Tijdens de laatste editie van AIFW stond er een nieuwe naam op het programma, Arnheim Fashion. Het bleek om twee nieuwe herenlabels te gaan: Sjaak Hullekes en Sebastic.
Elf weken voor hun eerste show kregen ontwerpers Sjaak Hullekes en Sebastiaan Kramer te horen dat zij waren ingeloot en konden meedoen aan het salonprogramma van Amsterdam Fashion Week. Eigenlijk kwam het bericht een half jaar te vroeg. Hullekes had wel al één kleine collectie uitgebracht en die ook redelijk verkocht, maar Kramer moest nog beginnen. Deze zomer wilden ze hun labels pas officieel presenteren. "Toen het aanbod kwam hebben we niet geaarzeld, maar daarna moesten we wel even nadenken hoe we het gingen doen", zegt Hullekes. Uiteindelijk kwamen zij op 27 januari jl. beiden met 15 creaties. "We hebben geen seizoenscollecties gepresenteerd, maar een sfeerbeeld neergezet."
De belangstelling was groot, de catwalkpresentatie werd door meer dan 400 mensen bijgewoond onder wie veel stylisten en moderedacteuren, en de reacties achteraf waren opvallend positief. Hullekes toonde ingetogen, draagbare stukken waar heldere lijnen en rustige kleuren de boventoon voerden. Een zwarte regenjas, een vrij korte bermuda, een blauwe rechte broek en een geel-oranje jasje met een overslag. De Sebastic collectie van Kramer was wilder. Hij bracht onder meer een strakke roze heupbroek, laag uitgesneden shirts en een short van roze babyroy met een gele gulp. "De doelgroep van Sjaak is wat ouder dan die van mij", zei Kramer tijdens een gesprek een paar dagen na de show. "Mijn doelgroep is eerder te vinden in de straten van New York of Tokio dan in Antwerpen of Amsterdam."
Hullekes en Kramer hebben hun merken ondergebracht in één bedrijf, Arnheim Fashion. Het doel van de onderneming is om een collectief van merken te vormen en zo de Arnhemse mode te promoten. Hullekes: "Mogelijk kunnen verschillende merken zo ook de productie combineren, waardoor je meer draagkracht krijgt bij fabrikanten. En we willen gezamenlijk een winkel openen, een klein warenhuis met Nederlands design."
Waarom begeven jonge ontwerpers zich op de mannenmodemarkt? Mannenmode blijft immers complex en beperkend. Voor Hullekes en Kramer was dit echter nooit een vraag. "Ik heb nooit damescollecties willen ontwerpen", zegt Kramer, "dat wist ik op de academie al."
Dit is een fragment van een verhaal over jonge ontwerpers van mannenmode. Het hele interview is te lezen in de mannenspecial 'Man' van FashionUnited vakblad.