Accessoirerage in Amsterdam
bezig met laden...
De allereerste Fashion Items beurs was een groot succes, getuigen deelnemers aan de splinternieuwe accessoirevakbeurs voor modeprofessionals. Het animo was het afgelopen weekend behoorlijk groot. Op zondag, de eerste dag van de twee dagen durende beurs, liep het aantal bezoekers op tot ruim 1000. Geen slecht begin, vooral gezien het relatief kleine oppervlak dat de beurs in de Amsterdamse Expo XXI in beslag nam.
Fashion Items is een initiatief van Telegraaf Expomedia Events (TE2) en ondernemer Dennis Rügebregt, bekend van Jewelz Agencies in Den Haag. Rügtebregt zag een duidelijke behoefte aan een aparte beurs voor accessoires in het hogere segment en heeft hard aan de weg getimmerd om dit te realiseren. Het resultaat is een evenement dat naadloos aansluit op de behoeftes van detaillisten zowel in de mode als in de juwelen, tassen en riemen. TE2 is dit jaar een joint venture aangegaan met de Modefabriek. Hiermee kreeg de nieuwe Fashion Items beurs veel meer naamsbekendheid. Dankzij een gratis pendeldienst tussen de Rai en de Expo XXI kwamen meer bezoekers dan verwacht vanuit de Rai naar Fashion Items. Het aantal was zelfs zo groot dat de organisatie extra autos moest inschakelen om in de pendelbehoefte te voorzien.
Op de beurs heerstte een opgetogen sfeer. De opening was goed verlopen, met een awardsceremonie die veel BNers en pers trok. Ondertussen waren de deelnemers op de beursvloer zeer te spreken over de enthousiaste reacties van de bezoekers. De deelnemende juweliers waren dolblij met de gelegenheid tot marktuitbreiding. "Aanvankelijk stonden we alleen op buitenlandse beurzen en de Jaarbeurs in Utrecht en verkochten we ons product alleen via juwelierszaken, maar dankzij deze beurs krijgen we veel reacties van detaillisten buiten de juweliersbranche. Modedetaillisten en kapperszaken hebben nu ook interesse getoond," zegt Hilde Bruining van het sieradenmerk djidji Italia. "Deze beurs is ideaal voor de uitbreiding van afnemers van ons merk."
Men is over het algemeen van mening dat accessoires minstens net zo belangrijk zijn geworden als de mode zelf. Daarom was er behoefte aan een accessoirebeurs die net zoveel aandacht kreeg als de mode tot nu toe heeft gekregen. Bovendien wilde de organisator van de Fashion Items onderscheid maken tussen accessoires in het hogere segment en het gross; hij wilde met deze onderneming als het ware het kaf van het koren scheiden.
Het overweldigende succes van Fashion Items blijkt uit het feit dat alle ondervraagde deelnemers volgend seizoen graag weer meedoen. Dat de modebranche net zo enthousiast is wordt duidelijk uit plannen voor de waarschijnlijke samenvoeging volgend seizoen van de accessoirebeurs en de Modefabriek.