(advertentie)
(advertentie)
Acne Studios voegt vrouwencollecties samen

Acne Studios heeft besloten de vrouwelijke pre-en ready-to-wear collectie samen te voegen. Ook zal het merk de presentatie van de nieuwe collectie timen ten tijde van de Parijse coutureweek. De nieuwe damescollectie wordt groter en zal het hele jaar door in kleine drops geleverd worden, meldt Business of Fashion (BoF).

“Het gaat in eerste instantie om focus en het creëren van nog sterkere ontwerpen en collecties,” aldus CEO Mattias Magnusson in gesprek met Business Of Fashion. “Er wordt in de industrie zoveel gepraat over het tempo dat te hoog ligt en dat er teveel collecties worden gepresenteerd. We vergeten soms dat elk modehuis zijn eigen tempo kan bepalen.”

“We weten dat het ontwikkelen van sterke designs en mooie producten tijd en research kost,” vult Magnussen aan. “We willen er zeker van zijn dat we onszelf die tijd ook gunnen, in plaats van dat we van collectie naar collectie hollen.” Creative Director Jonny Johansson is blij met het besluit. “Het is een praktische oplossing waarvan we denken dat die het beste is voor ons merk,” aldus Johansson tegenover BoF. “Ik zal meer tijd krijgen om me te focussen op een collectie, wat me ook meer artistieke vrijheid geeft.”

Magnussen spreekt zich ook uit tegen de relatief korte tijd tussen het binnenkomen van een nieuwe collectie en de sale. “Je stopt je ziel en zaligheid in een collectie. In het ergste scenario krijgt het zes weken de tijd voordat het in de uitverkoop gaat. Als dit zo doorgaat is er niemand die nog de volle prijs gaat betalen.” De herfst-en wintercollectie wordt in juni geleverd, de lente-en zomercollectie in december. “In de nieuwe opzet leveren we producten op een continue basis, wanneer onze klanten het nodig hebben. We willen zorgen voor meer reuring en opwinding in de winkels en zorgen voor betere voorwaarden voor onze partners.”

Afgelopen jaar voerde Acne Studios al enkele wijzigingen door. De denim-collectie, goed voor vijftien procent van de omzet van het merk, werd compleet vervangen door een kleinere, permanente collectie met slechts een drietal modellen voor zowel mannen als vrouwen, aangevuld met seizoensgebonden modellen. Vandaag de dag telt Acne Studios 53 winkels in dertien landen en zeker 600 verkooppunten. Het Zweedse label had vanaf 2009 een eigen winkel in Amsterdam, maar deze is inmiddels gesloten. In Nederland is het onder meer te vinden bij de Bijenkorf en Cowboys to Catwalk.

Beeld: Acne Studios