Het Duitse sportartikelenconcern Adidas neemt zijn Amerikaanse branchegenoot Reebok over voor €3,1 miljard. De twee gaan gezamenlijk de strijd aan met marktleider Nike. Nike heeft, met een jaaromzet van $13,7 miljard een marktaandeel van 31 procent. Met Reebok komt Adidas - samen goed voor een omzet van $11,7 miljard omzet - op 28 procent. Aandeelhouders van Adidas reageerden positief op de voorgenomen overname. De beurskoers van het bedrijf steeg gisteren na bekendmaking van het nieuws met 7,41 procent. De koersstijging was ook een reactie op de beter dan verwachte kwartaalcijfers, die eveneens gisteren werden gepubliceerd. De nettowinst is in het tweede kwartaal met 30 procent gestegen naar €66 miljoen. De omzet kwam uit op €1,5 miljard, tegen €1,4 miljard in dezelfde periode vorig jaar.

Met de overname van Reebok wil Adidas vooral terrein winnen in de VS. Dat is belangrijk, omdat meer dan de helft van alle sportartikelen door Amerikanen wordt gekocht. De afgelopen twee jaar zijn de Adidas-verkopen in Noord-Amerika met 13 procent gedaald. Die van Reebok zijn met 7 procent gestegen. Behalve de aanval op Nike, brengt Adidas ook een slag toe aan Puma. Beide bedrijven stammen uit dezelfde familie, ze ontstonden toen de broers Adolf en Rudolf Dassler in 1949 met ruzie uit elkaar gingen en ieder een eigen sportschoenenmerk oprichtten.

Reebok, dat opkwam tijdens de aerobicsboom in de jaren tachtig, is populair onder de trendsetters in Amerikaanse steden, een doelgroep die Adidas nog niet goed weet te bereiken. Verder kleedt Reebok de nationale Amerikaanse basketbal- en footballteams - beide zeer populaire sporten in dat land. Ook verwerft Adidas nu meer schapruimte bij Footlocker, wereldwijd de grootste sportschoenenzaak.

De overname maakt onderdeel uit van een offensief beleid dat begin 2004 werd ingezet. Adidas heeft Muhammed Ali, rapartiesten en bekende modeontwerpers als Stella McCartney en Yoji Yamamoto ingehuurd om zijn imago - Adidas stond lange tijd vooral bekend als technisch merk - op te poetsen en 'hipper' te worden.

"Ik haat verliezen", zei Adidas-topman begin 2005 in de strijd met Nike om het sponsorschap van het WK 2006. Nu blijkt dat hij feitelijk doelde op de overname van Reebok om de ultieme winst: marktleiderschap in de sportbranche. (Bronnen: Het Parool, De Volkskrant, De Telegraaf)

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN