Adidas maakt plannen voor Reebok
bezig met laden...
Duitse sportgigant Adidas zegt grote plannen te hebben voor Reebok. De groep gaat zich concentreren op de uitbreiding van de merkkledingdivisie van het Amerikaanse bedrijf dat het dit jaar voor $3.8 miljard (€3.13 miljard) overnam. Het is van plan de distributie terug te kopen en het imago van Reebok te verbeteren.
Adidas verwacht mede dankzij de overname van Reebok gedurende de komende drie jaar een dubbelcijferige groei van de netto inkomsten, een groei van 20 procent in 2007. De gecombineerde omzet van de twee bedrjiven bedraagt $11 miljard.
“Ik heb de Reebok overname destijds een ‘unieke kans' genoemd en ik blijf bij deze uitspraak,†zei voorzitter van de Adidas Group, Herbert Hainer, tijdens een persfconferentie.
Hainer maakte ook bekend dat Adidas Reebok had vervangen als officieel kledingleverancier van de Amerikaanse NBA (National Basketball Association). Adidas zal de kleding en schoenen van de NBA in de VS, Canada, Europa en Azië ontwerpen, produceren en verkopen. De samenwerking is wereldwijd 11 jaar geldig.
“Op het eerste gezicht lijkt de NBA overeenkomst een verlies voor Reebok, maar dat is het niet,†zei Hainer. “Dit zal de hele groep wereldwijd ten goede komen en wij moeten ons nu concentreren op hoe we het beste voordeel voor de groep kunnen behalen.â€
De voornaamste beweegreden voor de overname van Reebok was dat Adidas de Amerikaanse markt wilde veroveren, waar Nike nog steeds nummer één is. Branchespecialisten speculeerden al dat Reebok een aantal sponsorovereenkomsten aan Adidas zou verliezen, maar dit laatste bericht heeft een aantal van hen wel zorgen gebaard.
Hainer zei echter dat Reebok nu weer geld over heeft voor nieuwe overeenkomsten. Het bedrijf gaat voetballer Thierry Henry sponsoren, en geeft te kennen weer opnieuw op individuele sporters te gaan concentreren in plaats van sportteams.
Onlangs beleefde Reebok een verzwakking van de omzet in Amerika. Oorzaak hiervoor was de onzerkerheid over de toekomst van het merk en minder goede verkoop van Reebok's klassieke schoenenmodellen. Orders daalden eind vorig jaar met 22 procent ten opzichte van 2004.
Adidas beschouwt merkkleding als zijn grootste wereldwijde groeicategorie. De groep wil vóór 2009 een jaaromzet van €100 miljoen genereren. Paul Harrington, voorzitter van Reebok, zegt dat het merk zijn ontwerpen en kwaliteit gaat verbeteren. Hainer voegt hieraan toe dat Reebok's kledingstrategie tot nu toe niet voldoende effectief was, maar zegt dat Adidas zijn “aanzienbare talenten†en ervaring op de Reebok collecties zou toepassen.
Adidas is ook van plan Reebok's distributeuren en wereldwijde joint venture partners uit te kopen. Hainer is van mening dat men de distributie beter in eigen hand kan hebben.
Hij verwacht dat de jaaromzet van Reebok vóór 2009 minstens €200 miljoen zal bedragen. Tegen die tij verwacht Hainer dat de groep €500 miljoen extra omzet uit de overname zal genereren en €175 miljoen in kosten zal besparen.