• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Aftrap ketendigitalisering schoenenbranche

Aftrap ketendigitalisering schoenenbranche

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode

In aanwezigheid van zo'n 75 kopstukken uit de branche heeft Mitex in de Mariënhof in Amersfoort het voortouw genomen om te komen tot ketendigitalisering in de schoenenbranche. Het is 'Samen of amen', dus nu of nooit om deze manier van samenwerken nu echt serieus op te starten en daarmee de snelheid en efficiëntheid in de branchekolom, dus het traject van ontwikkelen, produceren en het presenteren in de winkel van schoenencollecties te vergroten, zo zei Mitex-voorzitter Jan Meerman. Immers eerdere pogingen strandden uiteindelijk; waren wellicht te vroeg. Ook dagvoorzitter Dave Janssen van Channel Pannel hamerde op deze vorm van samenwerken.

"Kijk naar ketens als Mango, H&M en Zara. Die brengen ook al schoenen en verversen het aanbod voortdurend. Zara doet dat 10x per jaar! De consument wordt aangetrokken door vernieuwing in de winkels. Vers is in de mode. De doelgroep komt bij H&M daarom gemiddeld wel 30x per jaar binnen kijken of er iets van zijn of haar gading is." De omzetsnelheid in schoenwinkels is gemiddeld 3 en die moet, zeker voor modeschoenen, naar 6 kunnen en dus moeten in de schoenwinkels vaker per jaar 'verse collecties' worden aangeboden, was ook de conclusie van de paneldiscussie. Die werd onder leiding van Dave Janssen gevoerd door Jan Meerman, Peter Klinkenberg (detaillist uit Geldrop), Peter van Drunen (directeur Durea) en Krein Bons (directeur Van Haren). Bij de stemming aan het eind van de middag bleek tenminste dat 95 procent van de aanwezigen de noodzaak van deze vorm van samenwerken inzag en ook aangaf bereid te zijn hierin te investeren.

Hoe moet ketendigitalisering dan wel; worden gerealiseerd? Daar gaf Erik Rickelman (Empuls Adviesgroep) de aftrap voor. De financiering van de opstart is geregeld (via een potje van de voormalige SVOS), een stuurgroep en een projectgroep zijn in oprichting en werkgroepen over o.a. artikelcodering, classificatie en winkelautomatisering zouden, volgens zijn planning, in mei/juni aan de slag moeten. Over een jaar moet een proef met 100 deelnemers van start gaan met electronische gegevensuitwisseling, waarbij doorverkopen in de winkels per merk en model kan worden doorgespeeld en leveranciers snel kunnen inhaken op 'runners' en al vroeg met de productie voor verwachte nabestellingen starten.

Ook Steven Witteveen van FashionUnited.com was bij deze sessie aanwezig. Recent zijn meerdere schoenenleveranciers met FashionUnited.com in zee gegaan teneinde EDI in te voeren en zodoende de bedoelde elektronische gegevensuitwisseling daadwerkelijk te realiseren. Enkele klanten van FashionUnited.com in de schoenenbranche: Van Bommel, Mexx Shoes, Betty Barclay Shoes, Tom Tailor Shoes, Hengst Footwear.

Mitex