• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • AFW: Vijf minuten met…. Pien Stieglitz

AFW: Vijf minuten met…. Pien Stieglitz

Door Natasja Admiraal

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode|INTERVIEW

Volgende week debuteert modemerk Stieglitz tijdens Amsterdam Fashion Week. Pien Stieglitz presenteert een collectie vol funky prints, geïnspireerd op het magische eiland Madagaskar met een jaren-zeventig-vibe. FashionUnited sprak de ontwerper in de aanloop naar haar show.

Kleur en prints zijn de sleutelwoorden in de nieuwe zomercollectie. Sexy bodies in velour of tropische fruitprints worden gecombineerd met de welbekende Stieglitz-pakken in verschillende kleuren en materialen. Nieuw zijn de sierlijke rokken en gestreepte overalls die Stieglitz heeft vertaald naar comfortabele, sexy en vrouwelijke items. Typerend voor Madagaskar is het Lemur-aapje, dat verwerkt is als print op één van de statement-jasjes. Tevens karakteristiek voor de cultuur van Madagaskar is de Lamba, een traditioneel kledingstuk dat ter inspiratie diende naast de prachtige stranden en tropische jungles.

Waarom show je op Amsterdam Fashion Week?

“Ik werd gevraagd door Danie Bles. Eigenlijk heb ik altijd in mijn hoofd gehad dat ik geen wholesale wil doen, teveel gedoe. Liever houd ik het bij een webshop en eigen winkels. Terwijl een show natuurlijk bij uitstek bedoeld is om retailklanten kennis te laten maken met je collectie. Daarom wist ik: áls ik ooit een show geef, dan wil ik het ook goed doen en echts iets aparts neerzetten, iets geks dat past bij mijn kleurrijke eclectisch stijl.”

Wat is de inspiratiebron achter je collectie?

“Madagaskar. Ik had veel zin in kleur en het eerste waar ik aan dacht was dat eiland. Het woord is toch alleen al magisch? En het is ook echt een heel mooi land: prachtige natuur, wilde dieren, schitterende bomen, dat hebben we allemaal meegenomen in de prints.”

Wat kunnen we van je show verwachten?

“De show vindt plaats in het Compagnietheater. Vroeger wilde ik actrice worden en ik heb zelfs een paar jaar op de Toneelschool Amsterdam gezeten, maar die droom is in duigen gevallen. Daarom vind ik het fantastisch dat nu mijn liefdes mode en theater samenkomen. Verwacht dus geen traditionele modeshow met mannequins die in een rijtje opkomen, het was mijn doel om iets anders dan anders neer te zetten.”

Wat voor designer ben jij?

“Een ontwerper met een stylistenoog. Ik ben niet nachtenlang aan het tekenen, zoals veel couturiers. Mijn kleding is altijd heel vrouwelijk, sexy en stoer.”

Wie is de Stieglitz-klant?

“Ik ontwerp vanuit mezelf, dus zie mezelf altijd wel in de collectie terug. Toch is mijn doelgroep heel breed, mijn klanten zijn zeker niet allemaal klonen van Pien. Ik heb een winkel op kantoor, waardoor ik veel klanten zie. Dat zijn voornamelijk vrouwen in de leeftijdsgroep van 25 tot 40 jaar.”

Hoe zien jouw werkdagen eruit in de aanloop naar de Amsterdam Fashion Week?

“Best anders dan normaal. Zo ben ik druk geweest met het doorpassen van de collectie op de modellen. Vanmorgen heb ik gebeld met de jongen die de muziek doet, Boy Bianchi. Ik ben zelf een nummer aan het schrijven samen met hem. Ik houd van originaliteit, dus maak alles voor de show zelf. Eergisteren werd ik ineens om vier uur ‘s nachts wakker en dacht: waarom heb ik hier ook alweer ja op gezegd? Maar iedereen loopt goed op koers, dus we zijn lekker bezig.”

Wat zijn je bestsellers?

“Als de collectie online gaat, worden de opvallende prints altijd het eerst besteld. Kleding waar de merknaam groot op staat verkoopt ook heel goed. Terwijl ik zelf soms denk: willen mensen dat wel? Maar persoonlijk vind ik Stieglitz een heel mooi woord. Het is een Hongaarse achternaam en betekent ‘goudvink’.”

Wat zijn je doelstellingen voor de komende tijd?

“Eerst maar eens de Amsterdam Fashion Week goed afsluiten. Daarna ga ik verder met het ontwikkelen van de najaarscollectie, die is geïnspireerd op Seoul. In mei ga ik naar Zuid-Korea voor de fotoshoot. Verder staat Duitsland hoog op de kaart. Daar zijn we echt aan het doorbreken en hebben we nu ook een pr-bureau. Ik merk dat dit weer een totaal andere markt is en daar moet je goed op inspelen. We verkopen ook in Groot-Brittannië en steeds vaker in Amerika. Natuurlijk blijft Nederland belangrijk, in je thuisland ben je nooit klaar.”

Heb je een tip voor beginnende modeontwerpers die een eigen merk ambiëren?

“Zorg dat je visie klopt en je een sterk verhaal te vertellen hebt. En probeer het niet alleen te doen. Haal zo snel mogelijk mensen erbij die je kunnen helpen, anders blijf je in eigen cirkel ronddraaien. Zelf heb ik daar ook vanaf het begin in geïnvesteerd, dan pas kun je groeien.”

Als je geen modeontwerper was, wat voor beroep zou je dan uitoefenen?

“Actrice. Misschien dat ik ooit nog eens een modeprogramma ga presenteren. Maar wat ik nu doe past ook super goed bij me: Stieglitz is mijn kind, mijn alles.”

Stieglitz is opgericht in 2014 door Pien Stieglitz. Het merk staat bekend om zijn kleurrijke flair en eclectische prints. De kleding wordt ontworpen in de Amsterdamse studio en geproduceerd in landen als Polen, Bulgarije, Griekenland, India en China. Op dit moment is de collectie alleen te koop via de webshop en de winkel in de studio.

Beelden: Stieglitz

AFW
Amsterdam Fashion Week
pien stieglitz
Stieglitz