AIFW: BadaBing
bezig met laden...
Voorafgaand aan de presentatie van BadaBing werd het nieuwe kledingmerk flink gehyped. Er zat iets heel bijzonders aan te komen, maar over details werd nogal geheimzinnig gedaan. Ja, Sandra Hay (echtgenote van Barry 'Golden Earring' Hay) werd het gezicht van het nieuwe merk. Het label zou 'Napolitaanse' invloeden kennen en zowel op mannen als vrouwen zijn gericht. Ook slogans als 'Fuck You Paparazzi' en 'In Gold We Trust' moesten de nieuwsgierigheid prikkelen. Wie of wat er precies achter zat, bleef in de vooraankondigingen echter buiten beschouwing.
Danyo Sarmo, die de verkoop van BadaBing voor zijn rekening neemt, had op de Bread & Butter-beurs in Barcelona al verteld dat een percentage naar een goed doel gaat, maar terug in Nederland was dat volgens het pr-bureau niet het hoofddoel van het nieuwe merk. De communicatie wordt verzorgd door Gangbaroo, het bureau dat gelieerd is aan Moshi Moshi en Amsterdam International Fashion Week. De Zantman modegroep blijkt distributeur van het merk.
De presentatie, die ruim twee uur te laat aanving, begon met een korte film waarin een maffioso in ruste met Sandra Hay herinneringen ophaalt aan de 'goede oude tijd' van moorden en afpersen. Op de achtergrond het opzwepende 'Beng! Beng!' uit Tarrantino's 'Kill Bill'. Toen de lichten weer aangingen stonden de modellen achter het publiek op de tribune. BadaBing is een jeansmerk met extra aandacht voor pasvorm en bijzondere wassingen. "Gemaakt voor je favoriete jeans." Losse V-hals shirts, hemdjes en vestjes zijn voorzien van prints, teksten en merkopdruk. De merknaam in gotische krulletters en katholieke kruisen symboliseren de grens tussen religie en anarchie wat de inspiratie vormde voor de eerste "Religious Experience Collection" collectie. In het kleurgebruik domineert grijs, aangevuld met wit en zwart. Ook zullen speciale gelimiteerde edities op de markt worden gebracht. Het merk is volgens het persbericht vernoemd naar de BadaBing Club, een bekende ontmoetingsplaats voor de jetset en de onderwereld in het Napels van de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw. De term dook ook op in 'The Godfather'.
Twee procent van de omzet van het merk gaat naar 'Progetto Nisida Futuro Regazzi', project nisida t.b.v. de toekomst van kinderen. Een project dat jongeren omschoolt om te voorkomen dat zij in het criminele circuit raken.