Met Lichting 2007 werden voor het eerst de beste afstudeercollecties van alle Nederlandse Modeacademies tijdens één catwalkshow gepresenteerd. Een poging om opdrachtgevers en studenten dichter bij elkaar te brengen.

Modeprofessionals zijn het er al langere tijd over eens dat het gat tussen de modeopleidingen en de modebusiness te groot is. Het is een reden waarom enorme ontwikkelingen in de modebranche uitblijven. Het leidde al eerder tot nieuwe initiatieven als de Dutch Fashion Foundation en het recente programma ‘Turning Fashion Talent into Business'.

Om jong ontwerptalent meer in contact te laten komen met de professionals werd Lichting georganiseerd. De zeven mode academies hebben 18 afgevaardigden gestuurd. Het ‘Talent of the Year' krijgt een bedrag van €7500 van sponsor KPN om een eigen collectie te starten en deze te showen tijdens de zomereditie van AIFW in 2008.

De eerste show was van Daisy Kroon, studente van de Willem de Kooning Academie: een stoere collectie voor zowel mannen als vrouwen, veel oversized truien en hoekige accenten. Opvallend was dat de burka regelmatig terugkwam, meerdere studenten hadden het verwerkt in hun collectie.

Felicia Mak deed dezelfde avond mee aan de Frans Molenaar award. Won deze niet, maar was met hetzelfde werk ook tijdens Lichting 2007 te zien. Met haar collectie met motto ‘Take my heart out' laat ze zien dat mensen hun sociale identiteit verwarren met hun kledingstijl. Met kleding verbergen mensen zich achter een sociaal masker. Winnaar van Lichting 2007 is Ivo Mittelmeijer van modeacademie Artez Arnhem. De prijs werd uitgereikt door Percy Irausquin en Patrick Kuijsters, Marketing Directeur bij KPN.

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN