• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • AIFW maakt belofte waar

AIFW maakt belofte waar

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode

De scepsis is verdwenen en heeft plaats gemaakt voor enthousiasme. De tweede Amsterdam International Fashion Week afgelopen weekend kan een succes worden genoemd. De eerste editie in juli vorig jaar was reeds veelbelovend, maar werd slecht bezocht. Deze keer wist men de Westergasfabriek wel te vinden en werd daar getrakteerd op een evenement dat even hip was als Hollands; verrassend, maar strak geregisseerd. Zo werd er champagne geschonken en bier (Monique van Heist ontving haar gasten er op zaterdagochtend mee). Werd er erwtensoep uitgedeeld of kwam je buiten opeens een friettent tegen, maar begonnen de modeshows wel redelijk op tijd. Veel jong en übertrendy publiek was er, maar ook de nodige (inter)nationale modepers en op de District vakbeurs een aantal 'serieuze inkopers'.

De catwalkpresentaties tijdens de AIFW gaven tezamen een goed beeld van wat er op Nederlands modegebied zoal speelt. De spits werd op de openingsavond afgebeten door studenten van het Fashion Institute Arnhem en zij lieten daarmee zien hoe belangrijk deze postdoctorale opleiding is bij de ontwikkeling van een eigen signatuur. Joline Jolink liet zich inspireren door de 40's, 'all American' designer Claire McCardell en ontwiep kleding die zowel sensueel als practisch is. Vooral het gebruik van ruiten is heel 'McCardellesque'. Barbara de Ru kwam met prachtige getailleerde jasjes, die door de combinatie van verschillende breitechnieken van een dik opgebreid patroon waren voorzien. Daryl van Wouw bracht patchwork kledingstukken van ronde stukken stof en maakte daar onder andere een opvallend zilver-goud verlengt colbert van. Een romantische noot kwam van Kim Bekker, die sexy losse jurkjes met een bijzondere ruguitsnedes heeft gemaakt en die bij de jonge meiden in het publiek enthousiaste reacties losmaakten. Maar er waren ook modeshows van reeds gevestigde commerciële merken zoals die van Blue Blood en Avelon, de presentatie van leerspecialist Mansharey en deed ook Hans Ubbink mee. Ubbink sloot de modeweek zondagavond af met de lancering van zijn denimlijn Blue, die werd ingeluid door een Volendams visserskoor. Klapstuk van het weekend was de modeshow op zaterdagmiddag van Percy Irausquin, de lieveling van beroemd Nederland. Het aantal belangstellenden dat de presentatie wilde bijwonen was groot en voordat iedereen naar binnen kon, moest men op de tribunes opschuiven en ('lekker Hollands') flink indikken. De collectie was het waard. Irausquin maakt vrouwelijke showcreaties met een twist. Zijden blouses en japonnen, lange linten en strikken en kleurrijke 'bonbonjurkjes', zoals modejournalist Milou van Rossum het noemde.

De modevakbeurs District maakt vaste onderdeel uit van de AIFW. Het aantal merken op de beurs die het nieuwe begrip 'new luxery' een gezicht heeft gegeven, was van 77 merken uitgebreid tot 110. De ronde beursstands (waar zo'n 8000 meter doek voor is gebruikt) zijn mooi, maar feit blijft dat de bezoeker erdoor gedesoriënteerd en de weg kwijtraakt. Een looproute met pijlen op de vloer moest deze editie uitkomst bieden, maar werkte niet optimaal. Standhouders waren vooral tevreden. Cheryl Heutink van Filippa K heeft het de eerste beursdag meteen lekker druk en zowel veel pers als klanten gezien. "Er is een leuke vibe," zegt zij, "en veel energie." Saskia Stolk van het damesmodelabel Margriet Nannings, die met het merk op verschillende beurzen heeft gestaan, vindt District een prettig intieme beurs.

Een jaar geleden dacht men nog dat het onmogelijk was en werd er vol ongeloof gereageerd op de aankondiging dat Amsterdam een eigen modeweek zou krijgen. Maar in het laatste weekend van januari is het toch gebeurd en stond de Amsterdam International Fashion Week er echt.

AIFW
Amsterdam International Fashionweek
FUvakblad