• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Alexander van Slobbe en Francisco van Benthum openen pop-up store

Alexander van Slobbe en Francisco van Benthum openen pop-up store

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode

De Nederlandse ontwerpers Alexander van Slobbe en Francisco van Benthum hebben een pop-up store geopend in Hotel Droog in Amsterdam. De ontwerpers hacken de bestaande designwinkel Droog in het hotel, waar ze een sneakpreview geven van hun nieuwe project ‘Hacked’.

De eerste serie producten bestaat uit stukken voor mannen en vrouwen en bevat onder meer geborduurde en geprinte sweaters, T-shirts, rokken, tops, schoenen en tassen. Prijzen variëren van 49 euro voor een T-shirt tot 125 euro voor een sweater en 159 euro voor een leren tas.

In oktober 2014 werd bekend dat Van Slobbe en Van Benthum samen een nieuw label zouden lanceren. Het nieuwe modelabel werd bedacht om een tegenwicht te bieden aan het groeiend aantal fast fashion ketens. Grote ketens kopiëren namelijk schaamteloos collecties van onafhankelijke ontwerpers, stelde het duo. “Seizoen op seizoen levert de onafhankelijke ontwerper ongewild en onbetaald de ideeën waarmee de ketens hun commerciële successen boeken. Omdat die beschikken over een veel grotere financiële kracht, kunnen zij snel en goedkoop produceren. Voor de kleine labels valt daar nauwelijks tegen te concurreren,” zeggen Van Slobbe en Van Benthum.

De ontwerpers besloten daarom onder te duiken in het productiesysteem van modeketens, en zijn aan het werk gegaan met restpartijen uit de sector. De producten ondergaan een ‘bewerking’, waardoor er een nieuwe laag wordt toegevoegd. Het is niet de bedoeling dat de producten volledig veranderen; het originele product moet herkenbaar blijven.

Alexander Van Slobbe
Francisco van Benthum