• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Altijd jong

Altijd jong

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode

Hoewel de fundamenten van schoenenretailer Sacha dateren van honderd jaar geleden, is de uitstraling van het bedrijf nog altijd jong en energiek. Het van oorsprong Tilburgse familiebedrijf blaakt van ambitie en frisse levenslust. Inmiddels telt Sacha bijna zestig vestigingen, maar als het aan opvolger Ward Termeer ligt, worden dat er binnen enkele jaren veel meer.

 

 

Bij Sacha stroomt jong bloed door de aderen. Figuurlijk, want de schoenen in de winkels, zijn ofwel apart vormgegeven, opvallend gekleurd of uitzonderlijk hooggehakt, maar in elk geval altijd spannend. Ook letterlijk is het bedrijf jong van aard, mede dankzij de laatste verjongingskuur: het aantrekken van jong talent voor belangrijke functies binnen de organisatie. "Jonge mensen geven de organisatie een nieuwe impuls," zegt de 27-jarige Ward Termeer, die zich warmloopt om in 2009 de leiding van het familiebedrijf over te nemen van zijn vader, de huidige directeur. Hij is niet de enige die een portie verse ambitie bij het bedrijf binnenbracht. "De laatste jaren is er een verjonging geweest in het personeelsbestand. Op allerlei plekken in de organisatie zijn er ambitieuze hoogopgeleiden aangesteld. Op de afdeling inkoop, marketing, maar ook bij winkelondersteuning en het personeelsbeleid."

Voordat Termeer zich als salesmanager verbond aan het bedrijf dat zijn overgrootvader honderd jaar geleden begon, studeerde hij Internationale bedrijfskunde in Maastricht. Daarop volgden enkele jaren in het bedrijfsleven. Met in zijn achterhoofd altijd de wetenschap uiteindelijk aan de slag te willen in het familiebedrijf. Sacha zit hem in zijn bloed. "Mijn vader nam me als klein jongetje wel eens mee in de vrachtwagen om ergens schoenen af te leveren. Prachtig vond ik dat. Later werkte ik tijdens mijn schooltijd vaak in het bedrijf. Het begon met kleine klusjes en dat werd steeds meer. Later hielp ik in het magazijn, en een tijdje heb ik zelf een winkel gerund. Voor mij was de vraag dan ook niet óf ik bij Sacha zou gaan werken, maar wanneer ik dat zou gaan doen." De overstap kwam eerder dan hij had verwacht. "Eigenlijk had ik eerst meer ervaring in het bedrijfsleven willen opdoen. Maar twee en een half jaar geleden kwam er een geschikt moment en toen ben ik ervoor gegaan. Daar heb ik geen spijt van. Ik ken het bedrijf door en door en heb hier de kans om mijn eigen ideeën uit te werken. Er is ruimte om dingen te leren en om fouten te maken. Waar krijg je nou zulke mogelijkheden? Feitelijk gezien is het misschien een baan, maar voor mij voelt het niet zo. Ik beleef het als een onderdeel van mijn leven."

 

Frisse wind

 

Een nieuwe generatie zorgt voor een frisse wind. Dat maakte het familiebedrijf al eerder mee. In de jaren zeventig kwamen de twee broers Bert en Paul Termeer aan het hoofd te staan van drie schoenenwinkels die toen nog de naam Termeer droegen. De broers bedachten de naam Sacha en verfristen het assortiment met meer extreme modellen. Een generatie eerder had Jacques Termeer de winkels toegevoegd aan de schoenenfabriek die zijn vader Bart Termeer in 1909 had opgericht.

Wat precies het resultaat van de vierde generatie in het familiebedrijf zal zijn, is vooraf moeilijk te zeggen. Maar zeker is dat de invloed van de jonge generatie al op verschillende manieren merkbaar is. Sacha vernieuwt, probeert, durft stappen te zetten. In het personeelsbeleid, bijvoorbeeld, loopt het bedrijf voorop in retailland. Zo krijgen winkelmedewerkers sinds vorig jaar speciale trainingen om te leren omgaan met agressieve klanten, en medewerkers worden gestimuleerd hun opleidingen te voltooien. Er zijn mysterieshoppers en opfriscursussen. Promotieteams in steden, bel- en winacties in bladen, de automatisering wordt aangepakt. Als eerste schoenenketen omarmde het bedrijf het fenomeen van de gastontwerper dat nu zo populair is in de modebranche. In de winkels staat momenteel de exclusieve schoenencollectie van ontwerper Jan Taminiau; een aantal sexy laarzen en schoenen van jeansstof met subtiele verwijzingen naar zijn haute couture-postzakkencollectie. In april verkoopt Sacha een sportlijn van Jan Jansen, en komend seizoen mag de brutale ontwerpster Judith Osborn haar creativiteit op de schoenen loslaten. "De samenwerking met ontwerpers levert eigenzinnige en uitgesproken schoenen op, die toch draagbaar zijn. Dat is precies wat wij uit willen stralen. Of het nou maffe boetiekschoenen zijn, of mainstream ontwerpen, alles moet dat herkenbare Sachasausje hebben. Uiteindelijk willen we dat het grote publiek ons niet alleen kent als schoenenwinkel, maar ook als schoenenmerk."

Met de collecties zit het voorlopig wel goed, denkt Termeer. Vier keer per jaar een totaal nieuwe collectie en elke maand en aanvulling van nieuwe modellen blijkt een goed ritme. Het slechte weer dat afgelopen jaar veel schoenenwinkels dwarszat, heeft Sacha dan ook niet veel kunnen deren. "Omdat we snel kunnen schakelen, kunnen we ook snel de collectie aanpassen op de markt als dat nodig is. Het enige onderdeel van de collectie dat de komende tijd nog extra aandacht vraagt, zijn de herenschoenen. Daarin is nog ruimte voor groei. De meeste mannen in Nederland zijn behoudender dan de vrouwen, omdat vrouwen nu eenmaal meer houden van schoenen kopen dan mannen. De herencollecties lopen daardoor iets langer door, want mannen willen vaak dezelfde schoenen nog een keer. Toch merken we er de laatste jaren een verbetering in. Vooral allochtone jongeren kopen graag schoenen. Als bijvoorbeeld het suikerfeest eraan komt, zijn de zwarte loafers niet aan te slepen."

 

De grenzen over

 

Het hoofdkantoor van Sacha is gevestigd op een bedrijventerrein in Tilburg. In de hal staat een vitrine met daarin de collectie van Jan Taminiau en een aantal schoenen van schoenontwerper Jan Jansen die het bedrijf onlangs kocht bij een veiling van Christie's. Er hangt een aangename lichtheid in het pand, maar druk is het wel: voortdurend lopen er mensen af en aan. In totaal heeft het bedrijf -in de winkels en op het hoofdkantoor- vierhonderd werknemers in dienst; te veel voor het huidige gebouw. "Het is een goede locatie, maar dit pand is nu echt te klein geworden. Soms is het hier zo vol dat we met zijn drieën aan een bureau moeten werken. We willen nog verder groeien, dus er is meer ruimte nodig. Het nieuwe kantoor wordt ruim twee keer zo groot als dat wat er nu staat. Ook het distributiecentrum wordt uitgebreid; naar 1600 vierkante meter."

Sacha ambieert in de komende vijf jaar een verdubbeling van het aantal vestigingen. Daarvoor moet het bedrijf de grenzen over: "De thuismarkt is nu bijna verzadigd. Het heeft geen zin om in elk dorp een vestiging te hebben, want Sacha is bestemd voor een specifiek publiek dat je nu eenmaal niet overal vindt. We gaan uitbreiden op de buitenlandse markt, om te beginnen in Duitsland. Onze eerste winkel daar loopt al een aantal jaar uitstekend, er ligt daar dus nog een grote markt voor ons open. Daarna is Noord Frankrijk aan de beurt."

Groeien gebeurt echter niet overhaast. "We hebben een streven, maar dat is niet iets dat we koste wat het kost willen halen. We blijven kritisch. De groei is afhankelijk van de mogelijkheden die we tegenkomen. De winkels die we openen, zien we het liefst op A1-locaties met een vloeroppervlak van rond de tweehonderd vierkante meter. Zulke plekken liggen niet voor het oprapen. Verder moet het bedrijf de groei ook organisatorisch aan kunnen. Om het overzicht niet kwijt te raken, zijn we begonnen met de dingen beter te structureren. Dat klinkt heel streng, maar hoe groter je wordt, hoe professioneler je bedrijfsvoering moet zijn. Een bedrijf dat groeit moet opletten dat het niet vervalt in chaos."

 

 

FUvakblad
sascha
Schoenen