• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Amerikaanse spijkerbroek in de lift

Amerikaanse spijkerbroek in de lift

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode

Amerikaanse denim jeansleveranciers hebben in 2003 een geringe winst weten te behalen. Door de productiekosten terug te dringen is de neerwaartse spiraal, zoals deze voor de gehele kledingbranche geldt, gestopt. Dat blijkt uit een Amerikaans rapport. Doordat de groothandelsprijs voor een spijkerbroek in de periode 1998-2003 is gedaald en de productie van jeans in toenemende mate naar buiten de VS is verplaatst, lijkt het erop dat in de nabije toekomst, tot 2008, de markt voor jeans weer wat sterker wordt.

De jeansmarkt in de Verenigde Staten was in 2003 goed voor $12 miljard. Het zelfde bedrag spendeerden consumenten in 1998. Ieder jaar worden er zo'n 450 miljoen spijkerbroeken afgenomen. Hiermee is de jeans het meest geproduceerde kledingstuk in de V.S. Deze grote productie en de enorme acceptatie door de consument heeft er echter niet voor kunnen zorgen dat de verkoopomzet toenam.

Het Amerikaanse rapport legt de nadruk op casual jeans, spijkerbroeken, in alle tinten blauw, maar ook is met zwart rekening gehouden. Het materiaal is overwegend spijkerstof, maar dit kan ook een ander duurzaam materiaal zijn. Alle andere kledingstukken van denim (spijkerstof), zoals rokken, shorts, jasjes en accessoires zijn niet meegeteld.

Jeans is lang cyclische markt geweest, vooral voortgedreven door invloeden als werknemerscondities, Amerikaanse productiviteit, modetrends, lifestyle factoren en ondersteuning door beroemdheden. Leveranciers en winkeliers zijn voortdurend bezig de markt te beheersen. Dit door zeer alert te zijn op veranderende smaken en het verlangen van de consument om verschillende stijlen van jeans te bezitten. Tussen 1998 en 2003 kon de jeansmarkt met moeite de veranderingen bijbenen. In deze tijd werd het overgrote deel van de productie verplaatst naar gebieden buiten de V.S. en retailketens verlaagden hun prijzen op importproducten, een gedegen inventarisatie beheer werd een cruciale factor voor het succes van een keten en consumenten toonden belangstelling voor kleding dat bestond uit meer dan jeans alleen.

De kans op groei in de nabije toekomst voor de Amerikaanse jeansmarkt wordt getemperd door het aanbod van verschillende overzeese leveranciers, een overvolle retail markt en, naar wat zich laat aanzien, een aankomende trend voor vrijetijdskleding anders dan jeans, meer casual. Jeansmakers en -verkopers zal het echter wel lukken om munt te slaan uit deze trend omdat zij participeren in afzetgebieden voor denim (alle kleding van spijkerstof) en de denim-hybride takken.

Belangrijke elementen voor de jeansmarkt zijn de loyaliteit ten opzichte van gevestigde merken, de kans op verlies van banen in deze sector en de mate van belangrijkheid van geïmporteerde goederen voor deze branche. Voor een onderzoek zijn gegevens verwerkt waarbij is gekeken naar gewoontes en gedrag van verschillende bevolkingsgroepen ingedeeld naar leeftijd, sekse, etnische afkomst en inkomen. Deze trend-analyse die zes jaar in beslag heeft genomen, voorspelt voor de komende zes jaar een groei voor de Amerikaanse jeansmarkt.

Jeans