Amsterdam Cowboys: een mix van durf, flair en vakmanschap
bezig met laden...
De populaire Amsterdamse lederwarenproducent Cowboysbelt gaat zijn horizon verbreden. Onder de nieuwe merknaam Amsterdam Cowboys lanceert het bedrijf met trots een bredere lifestylecollectie voor een kwalitatief hoog segment.
Amsterdam Cowboys is een nieuw premiummerk voor leren tassen, riemen, schoenen en woonaccessoires. De producten zijn ontworpen voor mensen met een sterk karakter die niet bang zijn om hun individualiteit te tonen. “We zijn een merk met een duidelijke designmening”, aldus Huub Tebbens, mede-eigenaar en verantwoordelijk voor de strategie van het bedrijf. “In de huidige tijd van conceptstores vinden we het belangrijk om meer te kunnen aanbieden rond leer, onze specialiteit. Als bedrijf vergt het uiteraard wel de nodige expertise om zo’n stap te kunnen maken. Door de ontwikkelingen van de afgelopen jaren beschikken we over de juiste samenwerkingspartners én hebben we goede designers in huis.”
Een tikje brutaal
Cowboysbelt werd opgericht in de jaren ‘80, toen de jeans hoogtij vierde. Stoere riemen om bij die jeans te dragen waren echter schaars. Dus liet het merk Nederland kennismaken met de brede cowboysriem en de leren cowboysbag. Nu is het tijd voor een volgende stap. “Amsterdam Cowboys is meer een levensstijl”, zegt Mieke Brouwer, mede-eigenaar en creatief directeur. “Voor avonturiers die, net als wij, houden van reizen, mooie producten en kwaliteit. Mensen die niet bang zijn om hun eigen stem te laten gelden, een tikje brutaal.” Ze weet zeker dat er vraag is naar een nieuw, kwalitatief hoogwaardig lifestylelabel. “Mensen die onze smaak leuk vinden willen alle mogelijke (leren) producten in die stijl hebben.” Naast tassen, riemen en schoenen bevat de collectie van Amsterdam Cowboys ook woonaccessoires en allerlei leuke hebbedingen. Het gebruik van leer blijft een belangrijk uitgangspunt, dit wordt gecombineerd met andere natuurproducten die passen bij het merk, zoals, hout, staal en marmer.
Keuze voor kwaliteit
Dat Amsterdam Cowboys zich richt op een hoog segment, zie je terug in de producten. Dat begint al met simpele dingen als een rits of voeringstof, maar ook het leer heeft andere eigenschappen wanneer koeien in de wei hebben gestaan, weet Brouwer. “Het is mooier, luxer. Bepalend zijn ook de bewerkingen: het leer dat wij gebruiken wordt met natuurlijke materialen gelooid, daardoor krijg je die unieke kwaliteit.” Dat veel mensen nog altijd het idee hebben van ‘leer is leer’ heeft te maken met gebrek aan kennis over het materiaal. Goed gemaakt leer is echt een ander verhaal dan een lap huid die zomaar beschilderd wordt, verzekert Tebbens. “Wanneer je leer helemaal dicht finished haal je het ‘leven’ eruit. Wij vinden het belangrijk om het materiaal op een zo authentiek mogelijke manier te laten zien, door uitsluitend natuurlijke waxen en oliën te gebruiken.” Zo krijgt het product de mogelijkheid zich te vormen naar de drager en wordt het met de tijd alleen maar mooier. Je ziet en voelt de structuur van het materiaal, het heeft karakter. Door het gebruik van verschillende leerkwaliteiten biedt de collectie bovendien voor elk wat wils: de ene tas is bijvoorbeeld wat stugger, de andere juist soepel en aaibaar.
Subtiele details
Inspiratie haalt het designteam ‘overal en nergens vandaan’: dat kan een mooi hotel zijn met heldere architectonische belijningen of de kwaliteit en vakmanschap van Scandinavisch design. De nieuwe Amsterdam Cowboys collectie voor herfst/winter 2016 draait om subtiele details. Een tas met verfijnde studs aan de onderkant, een stiksel dat als een elegante curve over het ontwerp loopt of simpelweg een luxe rits als eyecatcher. “Die finesse maakt iedere collectie net weer even anders”, legt Brouwer uit. “Fashionable maar nooit overdadig of schreeuwerig. We houden niet van grote logo’s of andere toeters en bellen. We laten het materiaal spreken en de details maken het af.” Tebbens vertelt enthousiast over de nieuwe mannencollectie luxe leren riemen. “Dressed belts voor bij een pak zijn meestal zeer traditioneel vormgegeven, voorzien van een standaardgesp. Naar onze mening hebben veel mannen behoefte aan een kwalitatief hoogstaand product, maar wel met dat cowboysausje erover. Elegant-stoer, zoiets was er nog niet. Terwijl de echte ‘kostuummannen’ zich juist steeds vaker casual kleden, zonder stropdas, en de jeanstypes hun spijkerbroek of chino combineren met een colbert. Daarmee vervaagt die strikte scheidingslijn. Wij vinden dat een leuke ontwikkeling en nodigen met deze riemencollectie uit tot het maken van onverwachte combinaties.”
Toekomstplannen
Met de introductie van Amsterdam Cowboys slaat het bedrijf een nieuwe weg in. De eigenaren zijn van mening dat je als merk permanent moet vernieuwen, want de ontwikkelingen in de markt zijn drastisch. “Het beeld van wát de consument wil en hóe er wordt gewinkeld verandert, de verdere integratie tussen fysieke winkels en webwinkels zet door”, stelt Tebbens. “Wij verkopen een concept, een beleving. In die zin zijn onze plannen ongelimiteerd! We zouden het bijvoorbeeld een logische stap vinden als restaurants met onze lifestyleproducten ingericht worden. Een restaurant in Amsterdam Cowboys-stijl, klinkt goed toch?” Op de Modefabriek en de Berlijnse beurs Panorama is de nieuwe collectie met veel enthousiasme ontvangen. Om de introductie van Amsterdam Cowboys te vieren is tevens de ‘Add Character’ campagne gelanceerd: tattoo-artist Rutger Termohlen heeft een tas getatoeëerd met Amsterdamse huizen – een dikke knipoog naar de stad waar je jezelf kunt zijn. Wie een foto van zichzelf met één van de producten van Amsterdam Cowboys deelt op Instagram, voorzien van #amsterdamcowboys2016, maakt kans om dit collectorsitem te winnen. Brouwer: “Waar we eerder vooral het merk en de producten lieten spreken, gaan we nu zelf wat meer geluid maken. Bang om dit soort stappen te maken zijn we niet. Wat dat betreft zijn we waaghalzen – toch een beetje die cowboys, hè.