Annelies Nuy: "Der Kommissar dat is geëmancipeerde lingerie"
bezig met laden...
Annelies Nuy houdt van afwisseling. Ze richtte lingeriemerk Der Kommissar dan ook op om verfrissing te brengen in de branche. Voor wat betreft de ontwerpen lukt dat haar in elk geval goed. De beha's, accessoires en slips zijn duidelijk anders dan wat het vooralsnog behoudende Nederland gewend is. "Het bedenken van steeds nieuwe dingen is voor mij het gemakkelijke deel van het vak. Maar er komt nog veel meer bij kijken."
Bij het dragen van lingerie van Der Kommissar kruip je in de huid van een ander. Letterlijk, want de uitdagende sets zijn gemaakt van dierlijke materialen als leer, zijde, bont of veren. Ontwerpster en oprichter van het merk, Annelies Nuy, legt momenteel de laatste hand aan een beha gebreid van angorawol. "Maar ook figuurlijk kruip je in de huid van een ander," zegt Nuy. "Het aantrekken van deze lingerie helpt vrouwen om hun dagelijks leven even los te laten en in een andere rol te kruipen. Iedereen heeft verschillende kanten. Het is leuk om je eens van een andere kant te laten zien." De aanpak die Der Kommissar daarvoor kiest, is bijzonder. Het merk probeert de lingerie persoonlijkheid te geven door elk setje te laten presenteren door een 'alter ego'. In totaal zijn er acht alter ego's die zijn geïnspireerd op goden als Narcissus en Hera uit de Griekse mythologie. De godinnen zijn gerangschikt onder de thema's passion, please, power of play. Met behulp van de lingerie zijn ze ongegeneerd arrogant of onschuldig, brutaal, verleidelijk of uitdagend. Een ingewikkeld concept? "Welnee," vindt Nuy. "Spannend juist. Gewone beha's zijn er al genoeg. Die hoef ik niet meer uit te vinden. Binnen dit concept kan elke vrouw haar eigen verhaal maken. Deze aanpak is dus echt bedoeld als inspiratiebron voor vrouwen," legt ze uit. "Door de lingerie aan te trekken, creëer je een alter ego voor jezelf. Die combinatie van persoonlijkheid en mode heeft mij altijd al gefascineerd. En bovendien vond ik dat het tijd was voor iets anders. Niet altijd dat geijkte franse setje in een romantische boudoirstijl, maar echt iets nieuws. Dat hebben we al een hele tijd niet gehad. Ja, een paar jaar geleden kwam Marlies Dekkers ten tonele en zij heeft heel veel gedaan voor lingerie en voor vrouwen. Maar ook haar lingerie is nu gemeengoed geworden. Der Kommissar vervult een behoefte die nog over was. Ik denk dan met name aan vrouwen met drukke agenda's die zelf weten wat ze willen. Ga maar na: wat er tot nu toe voor spannends op de markt was, werd bedacht vanuit de fantasie van de man. Een zusterpakje van plastic, daar word ik als vrouw echt niet vrolijk van. Ik wil mooie spullen, zachte materialen. In het verleidingsspel wil ik me ook verleidelijk voelen. In die zin is Der Kommissar dus geëmancipeerde lingerie."
Het resultaat van deze gedachtengang is veelzijdig doordat elk deel van de collectie zijn eigen stijl en sfeer heeft. Zo heeft Der Kommissar aan de ene kant een speels setje in geruite stof, bestaande uit een grote geruite stropdas boven een uitermate kleine bijpassende beha en een sexy rokje van stroken. Maar aan de andere kant pakt Der Kommissar uit met leer en kettingen. "Erotiek is een spel," vindt Nuy. "Je moet blijven verrassen."
Afwisseling
Ook zichzelf blijft Nuy steeds vernieuwen. "Altijd hetzelfde is saai," zegt ze. Toen ze in 1997 afstudeerde aan de hogeschool voor de beeldende kunsten in Arnhem stortte ze zich als vormgever op internet. "De nieuwe media was in opkomst, maar de vormgeving van websites was verschrikkelijk. Ik dacht dat het voor de modebranche belangrijk zou zijn hoe de sites eruit zagen." Ze richtte een website op voor de verkoop van high fashion en was daarmee een van de eerste webwinkeleingenaren in Nederland. Toen daar na enkele jaren de uitdaging af was, trad Nuy in dienst als modecoördinator bij de Koninklijke kunstacademie in Den Haag. Ook vertegenwoordigde ze de modeontwerpers binnen BNO de Vereniging van Nederlandse Ontwerpers. Met het verleidingsspel van Der Kommissar begon Nuy pas twee jaar geleden. In het begin maakte ze alleen accessoires. Kousenbandjes, vingerhandschoentjes, halsbanden, polsbandjes en manchetten. "Lingerie-achtige sieraden om alvast de goede stemming op te roepen," noemt Nuy ze. De verkoop van deze artikelen stimuleerde haar om de collectie uit te breiden. Dat ging in rap tempo. Afgelopen zomer kon ze tijdens de Amsterdam International Fashion Week al een complete collectie presenteren van rond de dertig ontwerpen. Op de komende Fashion Week in januari geeft ze opnieuw een dergelijke show. Dat is alweer de vijfde collectie. Inspiratie voor de collecties heeft ze genoeg: "Ontwerpen is het gemakkelijkste deel," vindt Nuy. "Moeilijker is het om de artikelen ook daadwerkelijk in de winkels te krijgen op een manier zoals je dat voor ogen staat." Voor het buitenland schakelde ze een agent in. In Nederland organiseerde ze de verkoop tot nu toe zelf. Inmiddels is Der Kommissar, behalve via internet, verkrijgbaar in vier winkels in Amsterdam, waaronder De Bijenkorf. In 2007 komen daar in ieder geval winkels bij in Amstelveen, Purmerend en Amersfoort. Voor de financiering van nieuwe collecties is Nuy afhankelijk van de opbrengst van de vorige. Voor aanvullende kosten zoals het organiseren van een show maakt ze gebruik van sponsors.
On the edge
"Ik wil natuurlijk het liefst dat het bedrijf op eigen kracht kan groeien. Daarvoor ben ik al goed op weg. De omzet laat elk jaar bijna een verdubbeling zien." Der Kommissar wordt langzamerhand te groot om alles zelf in de hand te houden. Dat betekent dat Nuy moet uitbesteden: De productie is grotendeels in handen van een naaiatelier in Amsterdam, maar helemaal loslaten kan ze het nog niet. "Veel dingen werk ik zelf nog af. Vooral artikelen met veren en bont, dat luistert vrij nauw. Bovendien krijg ik tijdens dat werk vaak ideeën voor verbetering of voor een nieuw ontwerp." Voor de toekomst verwacht Nuy uitbreiding. In Vietnam laat ze momenteel een prêt-à-portercollectie produceren. "Dat is een versimpelde versie van de high fashioncollectie . Het verschil is dat prêt-à-porter een lagere drempel moet hebben dan couture. Daarom is deze lijn gemaakt van 'gewone' lingeriematerialen en dus minder extreem en minder exclusief. Deze lingerie kun je ook onder dagelijkse kleding aan. Bij de high fashionlijn is het niet de bedoeling dat je er iets overheen draagt. Het is geen gewoon ondergoed." De meer dagelijkse lijn bestaat uit één ontwerp dat ze vier keer heeft vertaald in andere vormen, materialen en contouren. Omdat Der Kommissar volgens de filosofie van Nuy bijzondere lingerie moet blijven, zijn de stukken alleen per set te koop. "Er moet iets 'catchy's' in blijven zitten, vind ik, iets onderscheidends. Het is soms best 'on the edge' en daar moet je wel mee voor de dag durven komen. Bij elk een setje worden de accessoires erbij geleverd. Het is de bedoeling dat een set van Der Kommissar echt een cadeautje is voor jezelf." Ondertussen flirt Der Kommissar verder met de Nederlandse markt. Op de komende Amsterdam International Fashion Week geeft Nuy opnieuw een show. En begin februari herhaalt ze die op de lingerievakbeurs in Parijs, La salon International de la lingerie. Afhankelijk van het succes dat ze daar oogst, zal Nuy beslissen of de productie van een leren lijn in China doorgang kan vinden. Er zit kortom nog veel in de planning. Duurt het allemaal niet te lang voor iemand die zoveel van afwisseling houdt als Annelies Nuy? "Nee," lacht ze. "Met Der Kommissar ben ik nog lang niet klaar. De fantasie van vrouwen is rijk en verrassend genoeg om me telkens weer te inspireren. Maar wie weet wat er nog gebeurt." Voor de modebranche blijft het vooralsnog afwachten waar Annelies Nuy in de toekomst nog mee komt. Een ontwerp voor een vrouwenauto? Slaapkamermeubilair? Als we mogen afgaan op haar geschiedenis is één ding in elk geval zeker: elk nieuw initiatief van Annelies Nuy zal verrassend zijn.